Galaxie Team
GALAXIE
Dana, pondělí 11.12.2017, 8:36:49
31.10.2008
96 hodin (Taken)

96 hodin (Taken)

Unesli mu dceru. A jak se ve filmech říká - neměli to dělat. Nyní přichází, aby jim nakopal pr*el.
 

Jméno Luca Bessona dnes u většiny filmových diváků vyvolává smích. Éra jeho slávy jako zázračného dítěte Francie pominula, v jeho režijní talent věří málokdo, avšak jako producent Besson uspěl. Francouzská vlna akčnějších jednohubek se uchytila, jednoduché scénáře odehrávající se povětšinou v Paříži plné akčních sekvencí se celkem zalíbily, jak dokazuje např. série Taxi. I když si o tom můžeme myslet své, Besson díky těmto filmům dal světu Louise Leterriera a vypadá to, že na obzoru máme novou režijní hvězdu, Pierre Morela.

Bryan je rozvedený agent v důchodu, jeho služba vlasti mu sebrala ženu a tak odešel do penze, aby neztratil alespoň vztah se svou dospívající dcerou. Dost trpce se mu konkuruje novému manželu-otci boháčovi, ale přesto se nevzdává. Když si pak jeho dcera Kim vysní prázdniny s kamarádkou v Paříži, v Bryanovi se probudí jeho paranoia z nebezpečí a odmítá dceru pustit. Ve snaze nezničit svůj vztah s Kim ji ale její výlet povoluje a podle očekávání diváka dojde na Bryanova slova. Kim je po příjezdu unesena albánskými kriminálníky zabývajícími se obchodem s bílým masem. Náš hrdina tak v sobě probouzí zadupané bojové zkušenosti a vyráží okamžitě do Paříže, neboť ví ze statistik, že má 96 hodin na to, aby Kim našel, než se po ní slehne zem…

Ne nadarmo se těmhle filmům říká jednohubky, jejich zápletku a rozuzlení poznáte z traileru a člověk má pocit, že v kině nedostane nic navíc. Tak trochu je to pravda, dějově Vás Taken nikterak nepřekvapí, čím však zaujme, jsou ostatní aspekty. Role Bryana se totiž ujal sedmapadesátiletý Liam Neeson a co předvádí na plátně je skutečná lahůdka pro fandy akčního žánru. Ač by to do něj nikdo asi neřekl, Neeson má na stará kolena charismatu na rozdávání a přirovnat ho k Jasonovi Bourneovi není nikterak přehnané. Od samotného únosu sleduje kamera pouze našeho hrdinu, kterak se brutálně prokousává pařížským podsvětím jako buldok hledající svůj cíl. Tím cílem je samozřejmě jeho dcera Kim a půjde se přes hromadu mrtvol.

V jedné části filmu Bryan pronese, že pokud to bude nutné, srovná se zemí i Eiffelovku a světe div se, diváci mu to budou věřit. Akční choreograf i režisér si evidentně byli vědomi toho, že nechat Neesona skákat po traverzách či dělat otočky ve vzduchu by dopadlo katastrofálně a tak je styl boje napsán herci přímo na míru. Bryan je vysloveně silový charakter, který s protivníkem nebojuje pět minut, vše se odehraje v rozmezí tří až čtyř úderů, ale zatraceně efektních. Co eliminace protivníka, to nějaký nový způsob likvidace. Bryan využívá prostředí podobně jako Bourne, avšak na našem hrdinovi je znát, že do každičkého úderu dává vše. Prostředí mu navíc hraje do karet, namísto otevřených prostranství bojuje Bryan vždy v uzavřených prostorách, které mu jako jednotlivci dávají výhodu proti přesile. Stejně zručně si vede Neeson i se střelnými zbraněmi, kde se nebojí likvidovat nepřátele zezadu či postřelit nevinnou ženu bývalého kolegy, jen aby se dostal k informacím. Taken je skutečně nekompromisním snímkem stejně jako jeho hrdina a to je zatraceně dobře.

I po režijní stránce musím chválit, Pierre Morel sice neprovádí nějaké úchvatné záběry hodné zapamatování, ale nabídne drsnou kriminální jízdu ve starém stylu. Veškeré údery jsou ozvučeny „postaru“, ubírá to na jejich uvěřitelnosti, ale nesmírně to přidá na síle, s kterou jsou prezentovány. Akční scény jsou přehledné, režisér si nevypomáhá žádnými zpomalovačkami a navíc mají vysloveně vzestupnou tendenci, takže film profrčí do svého cíle s hlavou vztyčenou a nejlepší akční sekvencí nakonec. Stejně dobře je na tom i hudba celého snímku, perfektní timing povyšuje Taken na něco víc, stupňuje atmosféru a divák dostává velké zadostiučinění po první čistě konverzační půlhodině.

Filmu by se dalo vytýkat mnohé. Hloupý a neuvěřitelný scénář je snad jasný asi každému, na druhou stranu příběh neuráží divákovu inteligenci na rozdíl od nedávného Oka dravce. Pomalý rozjezd možná zůstane menším trnem v oku, každopádně mně nikterak nevadil, byť pravda ani nenadchnul. Paradoxně, ač je akce ve filmu docela dost, chtěl bych ještě nášup. Už dlouhou dobu jsem se při sledování akčního filmu tak netěšil, co si na mě režisér přichystá v dalších scénách. Rovněž by neškodilo více ukázat hrdinova zranění a ošetřování modřin po prvním dni pátrání. Krapet si neodpustím dodat, že důležitý monolog únoscům není doplněn o úchvatnou hudbu z traileru, ve filmu tak Bryanova věta plná hněvu a odhodlání nepůsobí ani z poloviny jako v ukázce.

Taken je především pro vyznavače akčního žánru, je to příjemné překvapení po všech těch „cool“ uhlazených hrdinech, co strávili půlku života v posilovně a studiem kung-fu. Snímek je nekompromisní, silový a old-school styl z něj stříká na všechny strany a je to moc dobře. Já osobně si budu jméno Pierre Morel hlídat a doufat, že natočí něco dalšího jako Taken, jehož DVD určitě poputuje do mé poličky hned vedle filmů Jasona Stathama.

Název Taken
Český název 96 hodin
Žánr Akční / Krimi / Drama / Thriller
Délka 93 min
Země výroby Francie
Rok výroby 2008
Režie Pierre Morel
Hrají Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen, Xander Berkeley, Leland Orser, Jon Gries, Holly Valance, Anatole Taubman, Katie Cassidy
Hodnocení na IMDB 79 %
Hodnocení na CSFD 82 %
Hodnocení 75 %

Další recenze autora stejně jako jiné články naleznete na jeho blogu.


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku 96 hodin (Taken) (0 komentářů)
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132