Soňa, čtvrtek 28.3.2024, 15:09:33
11.6.2008
Assassin's Creed (recenze PC verze)

Assassin's Creed (recenze PC verze)

Jedna z nejočekávanějších her roku 2007 před pár měsíci vyšla i v české lokalizaci. Byl status očekávání oprávněný?

Vítej v Animu

Zničehonic se ocitáš ve středověkém městě, kolemjdoucí tě sledují zamračenými pohledy. Obraz se mění, ležíš ve zvláštní místnosti, kolem tebe jsou dva vědci a snaží se tě „dostat zpátky“. Kam zpátky? Brzy pochopíš, že jsi vlastně právě byl v minulosti, přesněji jsi prožíval vzpomínky svého předka. Od vědců se více nedozvíš, kromě toho, že tě k něčemu potřebují. A až tvůj úkol skončí, zabijí tě.

Takto začíná hra Assassin's Creed, jeden z nejočekávanějších titulů loňského roku. Hru jsem dohrál již před několika týdny a dodnes nemohu pochopit, čím že má být tak výjimečná. Proto se mi příliš nechtělo ani do recenze, ale nakonec jsem ji přeci jen sepsal.

„Vynikající zabití… Štěstěna si oblíbila tvoji čepel.“

Po krátké rozmluvě s jedním z vědců opět uleháte do přístroje zvaného Animus, který dokáže přečíst myšlenky vašeho předka a co víc, umožní vám je prožít znovu. Klasický tutoriál je zde nahrazen tzv. synchronizací, kdy se hlavní hrdina snaží vžít do vzpomínek předka a osvojit si jeho dovednosti. Ukazatel synchronizace později funguje jako měřítko zdraví.

Příběh

Po úspěšném dokončení synchronizace se objevujete v jeskynním komplexu kdesi pod Šalamounovým chrámem, abyste odtud získali bájný Templářský poklad, po kterém touží vůdce organizace, které jste členem a to vysoce postaveným – bratrstva zabijáků. Ovšem vaše organizace není jediná, kdo po pokladu touží – chtějí jej zpět i Templáři. Po naprosto bezdůvodném zabití nevinného starce, které je součástí in-game animace a krátké potyčce s grupou Templářů, ze které nevyváznete zrovna šťastně, se vracíte do sídla bratrstva a jste předvedeni před jeho vůdce. Al Mualin, vůdce bratrstva, vás nejdříve chce zabít. Důvod je jasný – Altair, předek pana Milese ležícího v Animu, byl arogantní zabiják, porušil kodex, zkompromitoval bratrstvo a nyní má za svoje hříchy zaplatit. Al Mualin si ale Altairovu smrt nakonec rozmyslí, nechce plýtvat vaším umem (jste jeho nejlepší zabiják), proto vám sníží postavení na úroveň nováčka a abyste ho získali zpět, musíte pro něj splnit pár úkolů.

Úkoly

Těmi jsou vraždy devíti vysoce postavených lidí ve třech městech (Acre, Damašek, Jeruzalém). Při vstupu do města je nutno zajít k veliteli tamnější pobočky bratrsva, získat od něj jméno vašeho cíle a několik míst, kde se nejčastěji vyskytuje. Poté musí Altair tyto místa navštívit a vylézt na rozhledu v dané oblasti. Rozhleden je v každém městě spousta a po zdolání některé z nich (nemusíte vylézt na všechny) se vám na mapě objeví několik úkolů. Většinou jde o eskortování jiného člena bratrstva ven z města, nalezení stanoveného počtu městských vlaječek nebo vražda, kterou tento člen není sám schopen zvládnout.

Systém soubojů

Za každý zabitý cíl získá Atair po vrácení se k Al Mualinovi část svého postavení a schopností zpátky. Jde např. o možnost používat nové zbraně, nové úhybné manévry atp. Systém soubojů mě vcelku potěšil. Assassin's Creed není hra ve stylu Diabla, kde stačí pouze klikat a čekat, až protivník padne. Nepřátelé ve Svaté zemi nejsou žádní blbci, dokáží se poměrně chytře krýt, odrážet rány a také je rozdávat. Pro Altaira má velký smysl možnost zablokování výpadu protivníka, bez kterého by dlouho nepřežil. Postupem času se začnou spouštět vcelku povedené in-game animace, zachycují složitější bojová komba. Altair se naučí popadnout protivníka a odhodit ho o pár metrů dál a stejně tak později dokáže podobný protivníkův úmysl zmařit a zlomit mu ruku.

Ukrývání před strážemi

Pokud zabijete člověka na veřejnosti, samozřejmě si toho všimnou civilisté a zavolají stráže. Stráže poté budou Altair pronásledovat tak dlouho, dokud se jim neztratí z dohledu nebo dokud ho nezabijí. Při úprku lze využít několika míst určených k ukrytí, například kupky sena, povozu, střešního altánku nebo začlenění se mezi průvod učenců. Altair má svůj indikátor nápadnosti, který se mění podle jeho vystupování. Na veřejnosti a především v blízkosti stráží není vhodné dělat rychlé pohyby, vrážet do kolemdoucích nebo ničit vybavení stánků na tržišti. Civilisté jsou ostražití a pokud vám ujede ruka, máte problém. Systém ukrývání před strážemi bohužel hodnotím velice záporně a považuji ho za jednu z nejnaivnějších funkcí hry.

Zabiják nebo Spiderman?

Někdy až komicky působí Altairovy horolezecké schopnosti. Bez problémů dokáže vyšplhat na každý dům, věž nebo kostel, navíc k tomu využívá pouze vyčnívající cihly a různé římsy. Řekl bych až trapné jsou jeho skoky z vysokých míst do malé hromádky sena, nacházející se klidně i několik desítek metrů pod ním. Avšak zase je to rychlejší, než zlouhavě sestupovat po stěně na zem.

Odkrývání informací

Postupem hry se dozvídáte stále více informací jak o současné postavě, panu Milesovi, tak o jeho předkovi Altairovi. Dozvídáme se, že lidé které jste zabili jsou vlastně členové řádu Templářů, kteří se, dle slov Al Mualina, chystají provést se Svatou zemí něco nepěkného. Velkým překvapení je poté opravdu nečekané rozuzlení celé události, kdy zjistíte, že jste zabíjeli nevinné (téměř) lidi jen proto, abyste pomohli Al Mualinovi Svatou zemi ovládnout.

Finální souboj

To se Altairovi velmi příčí a proto s pár kolegy, kteří zůstali bratrstvu věrni, zaútočí na pevnost zabijáků, aby věci napravili. Vrcholem celé hry je pak souboj Altaira s Al Mualinem, který mě taktéž velice zklamal a spíše připomíná nepovedený sci-fi film. Al Mualin drží v ruce magickou kouli, s jejíž pomocí se dokáže jeho postava rozmnožit (ano, na více úplně stejných Al Mualinů). Po jejich zabití se Altair utká s opravdovým vůdcem bratrstva. Zde se mi osvědčily vrhací nože, protože Altairův šéf má opravdu „páru jako stádo dobytka“.

Když konečně šéfíka odrovnáte, Altair se sehne pro magickou kouli, čímž se kolem něj vytvoří mapa ve tvarech Země (ne, vůbec to není podobné filmu Lara Croft: Kolébka života :-)). Tím hra jako taková končí, vy se vracíte zpět k vědcům a konečně víte, co od vás chtěli… Mapu ukrytých částí legendárního pokladu Templářů.

Zápory

Assassin's Creed na mě celkově působí průměrným, spíše až záporným dojmem. Nejvíce mi vadila naivnost některých scén, hloupý způsob ukrývání před strážemi a především zdlouhavé vracení se do vědecké laboratoře a nesmyslné rozmluvy s vědci. Pak také design menu – nesnáším podobné „polovičatosti“, kdy se hra tváří jako čistě středověká řežba a po stisknutí Escape se objeví nabídka alá Knight Rider. To už ale asi přeháním.

Sečteno, (ne)podtrženo

Kladně musím hodnotit solidní soubojový systém, grafické zpracování a detailnost měst, 98% absenci herních bugů a in-game animace. Ovšem za cenu 999 Kč rozhodně nemohu Assassin's Creed hráčům majícím na gamesy určité požadavky doporučit. Status očekávání tedy oprávněný nebyl, alespoň dle mého skromného názoru.

Assassin's Creed (PC)
Žánr akční
Platforma PC