Galaxie Team
GALAXIE
Lucie, středa 13.12.2017, 16:09:51
27.8.2008
Bioshock (Xbox 360)

Bioshock (Xbox 360)

Temná atmosféra, nebezpečí číhající v každém koutě, vše ukryto desítky metrů pod mořskou hladinou. Vítejte v Rapture...
 

Bioshock snad není třeba představovat nikomu, kdo se alespoň trochu o herní scénu zajímá. Neoficiální nástupce System Shocku 2 už z prvních obrázků vypadal bizardně a originálně. To vše brzy začala podporovat opravdu masivní reklamní kampaň (na můj vkus přehnaná, neboť autoři odkrývali ze hry nepřiměřeně mnoho) a z Bioshocku se tak již před vydáním stal hit, ale skutečně to za to stojí?

Nebudu to protahovat, Bioshock se povedl na výbornou. Hráč se vžívá do postavy bezejmenného hrdiny, který přežívá leteckou katastrofu a shodou náhod nachází tajemný maják hluboko uprostřed oceánu. Cesta ho pak zavádí do tajemného podmořského města Rapture vedeného miliardářem Ryanem. Ten stvořil město zcela odlišné od všech mocenských uskupení a založil tak společnost plnou vědců a umělců bez jakýchkoli zábran a limitů. To se samozřejmě nějakým způsobem zvrtne a vy se budete muset postavit čelem Ryanovi a bizardnostem přeživším zkázu Rapture. Atmosféra města je dechberoucí a snaha autorů se zaměřit jen na singleplayer je zcela zjevná. Hned první průjezd po městě v batyskafu, kdy se hráč teprve rozkoukává, je přerušen první vraždou a pocitem, že jste další na řadě. Naštěstí vám v začátku pomůže z dálky vše ovládající Atlas, který se prostřednictvím interkomu stává vaším průvodcem. Hned zpočátku vás dostane neskutečně krásné prostředí plné stínů, vody a pocitu šedesátých let. Autoři si opravdu vyhráli, například instruktážní videa nemají daleko k originálním malůvkám z Falloutu.

Tohle všechno by ale bylo k ničemu bez pořádného designu misí (zde spíše městských částí) a nápadů. Tady Bioshock teprve ukazuje své největší klady – atmosféra a celé prostředí mě od začátku hnala k prohledávání každičkého koutu, jen abych našel nějaký ten náboj navíc či vyšmátral některý z audiodeníků původních obyvatel. I na normální obtížnost se vám totiž nestane, že byste měli plné zásobníky, pořád tak zůstáváte někde mezi, frustrace se ale rozhodně nekonají. Nesmím rovněž zapomenout na celkovou inovaci a herní systém. Princip spočívá ve sbírání „plasmidů“ – genetických vylepšení na vašem těle. Ty se dají nakoupit, najít nebo získat focením nepřátel. Možností je opravdu fůra a hráč musí volit jen ty nejvhodnější pro jeho styl hraní. Připočtěte si k tomu různé druhy nábojů do každé zbraně, hackování bezpečnostních systémů (probíhá jako stařičká hra Pipeman) a samotné „kouzlení“ prostřednictvím plasmidů a vidíte, že nuda se odporoučela do kouta. Nepřátel není mnoho, ale vyskytují se v různých obměnách, zlatým hřebem se vždy stávají boje s Bigg Daddym, neboť právě jeho skolení je životně důležité pro další postup ve hře. Daddy, prvotně připomínající přerostlého potápěče v starodávném skafandru, totiž ochraňuje Little Sister, geneticky pozměněnou holčičku schopnou vysávat ADAMa. ADAM je genetické platidlo, kterým se v celém Rapture platí, nakupujete tak prostřednictvím něho nové plasmidy. A právě role „Malých sester“ přidává další zvláštnost, po zdolání jejich ochránce se musíte rozhodnout, co s podivně vypadajícím stvořením provedete. Buď tvora obětujete a získáte větší množství ADAMa nebo ji zachráníte za cenu nižšího přísunu platidla. Po celou dobu hry si však nemůžete být jisti, která z voleb je skutečně dobrá a která špatná. Na hře je krásně vidět to nepřeberné množství možností. Co mě paměť sahá, každého Daddyho jsem „lovil“ vždy jiným způsobem v závislosti na plasmidech a okolí.

Z příběhu bych nerad mnoho prozradil, jen uvedu, že obsahuje dva odlišné konce závislé na vašem hraní a v rámci her jde o nadprůměr. Samotný závěr hry je jedno velké překvapení a i když hlavní boss není nikterak těžký, na gamepadu to stejně oceníte. Tady bych si dovolil ještě jednu poznámku. Myslím, že Bioshock si lidé užijí mnohem víc na Xboxu a není to kvůli grafice či optimalizaci, nýbrž faktem, že gamepad vás bude směřovat k opatrnějšímu hraní a bude ve vás budit větší strach a obavy z okolí (ať už vibracemi nebo faktem, že gamepadem se prostě střílí hůř…).

Zatím jsou má slova jen samá chvála, takže je čas na nějaká ta negativa. Největší chybou je zcela nesporně špatná synchronizace titulků s mluveným slovem. Opravdu nechápu, jak mohli autoři takovou chybu udělat. Občas zamrzí slabší fyzika a hlavně drobné chybky, které obsahuje snad každičká moderní hra. To, že prostrčím zábradlím kolečkové křeslo, se dá snést, ale podivné cukání a kroucení končetin u mrtvol je víc než úsměvné a bohužel i dost časté. Možná krapet zamrzí absence jakékoli interakce s postavami. Hra je totiž čistě one-man survival hororem (i když celkem nijak strašidelným, avšak s atmosférou).

Evoluce či revoluce? Dle mne jde v žánru FPSek o revoluci. Snad s výjimkou Half-lifu jsem tak velký skok nezažil. Tahle hra není o skvělé grafice, je o příběhu, nápadech a atmosféře. A i když nepřináší žádnou zásadní invenci, jde ve všech směrech o geniální a vyvážené dílko a já doufám, že vydavatelé po úspěchu Bioshocku budou víc vstřícnější vůči novým nápadům a neotřelým světům. Teď mě omluvte, asi se znovu podívám do Rapture – jednou ho zkusíš a zůstaneš tam navěky…

Bioshock
Žánr akční/sci-fi
Platforma Xbox 360
Výrobce Irrational Games
Vydavatel 2K Games
Oficiální stránky 2kgames.com/bi­oshock
Datum vydání 21. 8. 2007
Konfigurace Xbox 360
Plusy variabilita boje, design prostředí, atmosféra
Mínusy slabší fyzika, občasné grafické mušky = vlastně   žádné
Hodnocení 90 %

Další články autora nejen o Xboxu 360 naleznete na jeho blogu.


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Bioshock (Xbox 360) (0 komentářů)
Jméno:E-mail:
Předmět:
Text:
Kontrolní otázka: 9 + 2 =
Tip: Nechcete stále vyplňovat své údaje a kontrolní otázku? Zaregistrujte se. Pokud již svůj účet u nás máte, přihlašte se.
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132