Galaxie Team
GALAXIE
Josef, úterý 19.3.2024, 10:38:34
20.9.2008
Cesta hlubinami Matrixu #1

Cesta hlubinami Matrixu #1

V roce 1999 zasáhla kinematografii bomba, ze které se dnešní Hollywood vzpamatovává dodnes. Mluvím samozřejmě o revolučním sci-fi Matrix sourozenců Wachovských, kteří svým vizionářstvím redefinovali akční žánr, ale do jisté míry i pohled na filmovou tvorbu.
 

Následující článek bude soupis mých postřehů, domněnek a názorů na tento snímek, který neoficiálně odstartoval nové milénium ve světě filmu.

Popkulturní odkazy

Jakkoli působil film pro širokou veřejnost novátorsky a invenčně, zůstává faktem, že až nezdravě mnoho prvků je „vypůjčeno“ z dřívější tvorby. Zcela největším předobrazem k Matrixu bude bezesporu patřit japonské anime. V tomto ohledu jde především o moderní cyberpunkersko-filosofický snímek Ghost in The Shell, který pracuje s podobným tématem. Hlavní hrdinka GiTS je mechanoid, až na mozek kompletně uměle vytvořený robot, který (a nyní promiňte vyzrazení příběhu) se na konci příběhu stává kybernetickým bohem celého světa závislého na počítačích (parafrázi můžete vidět v Neově prozření na konci filmu). Zmíněná hrdinka snímku se připojuje do kybernetického světa prostřednictvím konektorů umístěných na svém zátylku [obrázek 1], Matrix v tomto směru jde dál a spojení s virtuálním světem provádí více děsivou formou, a to prostřednictvím obří jehly zabodnuté do hlavy [obrázek 2]. Už úvodní titulky složené z převrácených znaků čínštiny a japonštiny se objevují v podobné variantě i v zmíněném GiTS. V anime začíná příběh fází výroby hlavní hrdinky, která se vznáší z podivné tekutiny směrem vzhůru do čirého světla [obrázek 3]. Stejným způsobem je v podstatě „osvobozen a znovuzrozen“ Neo při svém probuzení do reality [obrázek 4].

Wachovští se rozhodli tomuto snímku vzdát hold i kopírováním jednotlivých scén/záběrů, jak ukazují okolní obrázky v článku. Nejslavnější je bezesporu přestřelka ve vládní budově, kdy jdou Neo společně s Trinity zachránit svého druha ze spárů agentů. Nezapomenutelnost celé scéně bezesporu dodávají ustřelené kousky betonu z okolních sloupů poletujících po celém okolí, směřujíc i do kamery [obrázek 6]. Tímto prvkem se tak nepřímo snaží navodit v divákovi dojem, že je přímým účastníkem situace. Faktem ovšem zůstává, že i tento motiv byl již použit, přesněji se nachází v závěrečné scéně GiTS, kdy se hrdinka schovává za sloupy před střelbou obřího robota (v Matrixu je tento prvek nahrazen formou několikanásobné přesily) [obrázek 5]. Poslední citace tohoto filmu režiséři promítli do několika málo detailů. Prvním z nich je ono proslavené prošlápnutí betonu při dopadu agenta Smithe [obrázek 8], v GiTS samozřejmě dotaženo do extrémnější podoby [obrázek 7]. Tím dalším je honička na tržišti včetně doslovného střílení do melounů. Nařknout však Matrix z plagiátorství se mi zdá jako bláhové. Zůstává totiž faktem, že oba snímky pojednávají o něčem jiném. Zatímco Ghost in the Shell se soustřeďuje na definování lidství a co vlastně dělá člověka člověkem, v Matrixu se snímek soustředil na definici reality či upozornění na komputerizaci světa a hrozbu s tím spojenou.

Nikoho asi moc nepřekvapí, že zdaleka největší popularity dosáhl Matrix právě v Japonsku a důvodem rozhodně není jen odkaz na Ghost in the Shell. Wachovští prostřednictvím revolučních triků, náročným tréninkem herců a propracovanou choreografií Yuen Woo Pinga dokázali plně převést akční scény z anime tvorby do hrané podoby. Tolik v následujících letech kopírovaný bullet-time totiž není ničím jiným, než detailněji napodobeným zpomalením akčních scén v anime soubojích. Zde přestává plynout čas v normálním pojetí a divák může podrobně sledovat nadpozemskou reakci hrdinů na tah/úder protivníka (ve filmu zpodobněno uhýbáním před kulkami). Příchod Matrixu do kin šokoval filmové tvůrce i diváky, nejeden režisér anime posléze s nadšením vykřikoval, že Wachovští natočili to samé co oni, jen se živými herci. Závěrečnou tečkou po vydaní filmu byl fakt, že byli známí anime tvůrci osloveni „bratry“, aby vytvořili příběhy ze světa Matrixu v anime stylu. Pomyslný kruh se tak uzavřel a položil základy novému trendu, který s aktuální vlnou popularity komiksových adaptací bude produkovat své hrdiny právě na tomto médiu. Nedávno vytvořeného anime Batmana brzo doplní Spider-man či Iron Man.

Nejen anime je člověk živ a i Wachovští jsou si toho vědomi. Ono totiž i pojem Matrix není původní myšlenkou těchto tvůrců. První mnou známé použití tohoto výrazu ve spojení s virtuálním světem spadá do sedmdesátých let v britském seriálu Doctor Who, za oficiálního otce je však považován jeden ze zakladatelů cyber-punku William Gibson s knihou Neuromancer (už jen pro celkovou atmosféru díla, které se dost podobá vizi budoucnosti zobrazené v první polovině Matrixu). V obou případech byly tyto světy (myšlen svět Matrixu) líčeny jako nedokonalá verze virtuálního světa, jednoznačně odlišitelná od reality. U knih však ještě zůstaneme. Další velký odkaz zanechali tvůrci na Čaroděje ze země Oz („připoutej se Dorotko, Kansas nějaký čas neuvidíš“) a především Alenku v říši divů Lewise Carrolla. Ve filmu je na tuto knížku naráženo jak slovní (Morpheův proslov o králičí noře), tak i obrazovou citací. Samotný průchod z Matrixu do reality doprovází zrcadlová scéna, která odráží druhý díl Alenky Za zrdcadlem, kdy se literární hrdinka do pohádkového světa dostane právě přes něj. A v podstatě i „tobogánový“ sešup dolů, po probuzení do reality, by se mohl připodobnit k „cestě králičí norou“.

O odkazech ve filmu Matrix by se dalo povídat ještě delší dobu, mluvit ale o narážkách na westernový žánr či dalších prvcích by bylo dle mého kontraproduktivní… Ve výsledku to tak vypadá, jako by Matrix byl jen obří vykradačkou všeho kolem sebe, ale s tímto názorem krajně nesouhlasím. Kdysi jsem četl krásnou větu vystihující, co Wachovští vlastně vytvořili: „Před Wachovskými byla husa i pomeranče, oni jen zkrátka vynalezli husu na pomerančích.“. Tímto citátem se s vámi loučím, příště se podíváme na symboliku, mytologii a náboženství v tomhle dle mého přelomovém díle kinematografie.


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Cesta hlubinami Matrixu #1 (3 komentáře)
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132