Galaxie Team
GALAXIE
Daniel, neděle 17.12.2017, 3:22:16
13.12.2005
Civilization IV

Civilization IV

Sid Meier je znám svou Civilizací již léta. Od prvního dílu však uteklo již nespočet hektolitrů vody, pojďme se tedy podívat na jeho zatím poslední dílo s pořadovou číslovkou 4.
 

Co je pojem civilizace?

Civilizace byla jedna z mála her, která opravdu hnula se světem počítačových her. Není se čemu divit. Většina z nás by si přála bydlet na nějakém pustém ostrově, nebo snad vládnout světu? To je úplně jedno, protože civilizace nám nabízí spoustu možností. V reálném světě tohle nejde, a proto je tu civilizace, která nám opět dá do ruky pomyslné zlaté jablko a žezlo, na hlavu korunu, a hlavně spoustu poddaných, kteří jsou odhodláni položit za svého vládce i vlastní život. Na první pohled se vše zdá jednoduché, ale není tomu tak. Už jen proto, že je to čtvrtý díl parádně propracované tahové strategie. Ano skvělý nápad se prostě neztratí, a ten, kdo ho dostane, má vystaráno.



Je libo obrázek?

Na to, aby jste rozjeli civilizaci, budete potřebovat hodně nervů nebo pořádně výkonný počítač. Hra totiž běží na novém 3D enginu, který mě při prvním spuštění doslova uchvátil. Lesy, hory, pole, doly, pouště, prostě cokoliv na co si vzpomenete je provedeno s jistou láskou a péčí, která k civilizaci zaslouženě patří. Perfektní propracování dělníků a zvířat, které při boji uvidíte tváří v tvář, nemá v tahových strategiích obdoby. Snad to bude tím, že hra vyšla nedávno, ale to nevadí, protože Civilizace bude mít své příznivce dlouho po tom, co vyjde její pátý díl, který se již určitě vývojářům honí hlavou. Já osobně jsem si s takovou maličkostí, jako je zoom, hrál alespoň deset minut. A kouzlo grafiky nekončí jen u zoomu, ale pokračuje celou škálou promyšlených maličkostí, které potěší každého.



Ostatní malé / velké maličkosti…

Hudba a zvuk nádherně dolaďují již tak velmi krásnou hru o jistý nádech, který vás uvrhne na dlouhé hodiny do nehybné polohy u klávesnice a myši. Už jen statistika vypracovaná pro porovnání s předchozím dílem poukazuje na kvalitu hry. Celých 308 zvukových sekvencí pro oživení hry je oproti minulým 195 sekvencím velký skok. Celá hra je obohacena o velké množství videosekvencí, které nám poodhalí tajemství stavby divů světa.



Civilizace 4 má také menší "vychytávku". Pracuje se soubory XML a skripty Phyton. Což je skvělé hlavně ze stránky updatu a když si s nimi budete umět pohrát, uděláte úplné "zázraky" nebo různé modifikace. Takto je ze hry možno udělat úplně něco jiného, než z počátku byla. Díky Pythonu totiž můžete sáhnout i do samotných základních kamenů hry. A potenciální tvůrci modů by se měli začít učit, protože budou moci nejen vytvářet vlastní světy, scénáře, jednotky, historické události a technologie, ale budou moci zasahovat i do fungování umělé inteligence! Jak XML, tak Python se totiž může naučit každý, ale přece jenom ti z vás co nemají hlavu na programování, si asi moc nebudou užívat této "vychytávky" do sytosti.



Pojďme braši na LAN párty!

Civilizace 4 nám umožní hrát multiplayer s nepřeberným množstvím možností, které rozhodně uvítáte. O mapy se vám postará nově vyvinutý generátor map, který se mimo jiné zaslouží o to, aby všichni začínaly za stejných podmínek. Navíc máte na výběr z velké škály možností pro generátor, které vám vytvoří svět doslova na míru.



Prvky hry, aneb o co je hra lepší?

Každá jednotka ve hře, a není jich zrovna málo, bude získávat zkušenosti a na jejich základě dostávat bonusy, většinou proti specifickému nepříteli, nebo bonusy do obrany a životů. Hráč nyní bude moci využívat i soupeřových cest a tvůrci se rozhodli eliminovat humorné situace, kdy mohl být tank zničen například kopiníkem nebo lukostřelcem (mimochodem jsem už na jednu takovouto situaci narazil). Z dalších prvků stojí za zmínku absolutní přepracování stromu technologického vývoje, který nyní umožní dosažení stejného výsledku několika odlišnými cestami. Technologií je opravdu hodně. Civilizace 4 nabídne možnost vybrat si z mnoha národů, myslím si, že je škoda, že se v základním setu neobjevila Česká republika, nebo alespoň Velká Morava. Každý národ má jednoho nebo dva vládce, z kterých si můžete vybrat. Není jich mnoho, ale doufejme, že se to v nejbližší době změní.



Počty, počty a zase jenom počty…

Ve statistikách si nyní můžete zařádit více než v předešlých dílech. Tuny přehledů a spousty pomocných údajů, které nám pomůžou lépe vládnout, pro nás budou v některých částech hry dost nutné. Rozhodně ale nemohu zapomenout na skvělé provedení státního systému, kde si můžete střihnout politický režim přesně na míru. Obchodování s AI je vcelku jednoduché, nejzajímavější asi je, že si můžete za vyvážení speciální suroviny nechat těžce platit a to po kolech. Ve hře se také objevují různá náboženství, která mají nemalý vliv na vývoj celé hry, protože už jenom to, že se s ním můžete vydat po jedné z technologických větví, je velice důležité. Města jsou pěkně provedena a není nic jednoduššího, než zjistit co se dá vyrobit na daném poli.



Tramtadadá…

Hra je momentálně jedna z nejlepších na trhu, a to už jenom pro to, že výrobce na domovských stránkách má ke stažení vše potřebné pro modifikátory i pro nadšené hráče, kteří by si chtěli zprovoznit web o této skvělé hře. Jednoduše řečeno mě dostala, a co vy? Přidáte se do fanklubu? U nás vychází v češtině, což znamená, že se její hratelnost podstatně zvyšuje pro neanglofonní část hráčské populace.



Název:Civilization IV
Typ:Tahová strategie
Minimum:CPU 1,4GHz, 256MB RAM, 64MB grafika, 2GB HDD
Doporučeno:CPU 1,8GHz, 512MB RAM, 128MB grafika, 1.7GB HDD
Výrobce / Vydavatel:Firaxis Games / 2K Games
Distributor v ČR:Cenega
Multiplayer:Ano
Web:http://www.2kgames.com/civ4/
Hodnocení:94 %


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Civilization IV (0 komentářů)
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132