Josef, úterý 19.3.2024, 7:08:42
Cormac McCarthy - Tahle země není pro starý

Existují malé volby, které rozhodují o našem životě v nejbližších minutách, hodinách či dnech. Pak také existují volby, které od základu změní celý náš život. Tváří v tvář takové volbě se ocitá i Llewelyn Moss, když stojí mezi vraky tří rozstřílených aut s taškou plnou peněz.

Klasickou zápletku, kterou nám filmový či literární tvůrci nabídli v nesčetných variacích, si tentokrát vzal do parády držitel Pulitzerovy ceny za román Cesta Cormac McCarthy a proměnil ji v temný morální thriller, ze kterého občas tuhne krev v žilách.

Celá knížka působí dojmem novinového článku napsaného podle skutečné události, s tím „drobným“ rozdílem, že ho sepsal jeden z nejlepších současných amerických prozaiků a proměnil jej ve strhující prózu, která nenudí, ani když se na stránkách knihy zrovna nic moc neděje. McCarthy potvrzuje léta zkušeností a na relativně malém prostoru, nějakých 200 stran, mistrně buduje atmosféru a daří se mu tak udržet čtenáře v napětí od začátku do konce. Nic se nedá vytknout ani postavám. McCarthy je známý svou kritikou americké společnosti a v jeho díle se idealizovaného amerického občana skutečně nedočkáte.

Cormac McCarthy

Cormac McCarthy

Když Moss najde rozstřílené vraky aut, rozhodně neuvažuje o zavolání 911 ani o jiném kontaktování místní policie. Místo toho zkázu v poušti chladně obhlédne a po krátkém stopování zmizí s hotovostí přesahující 2 miliony dolarů v použitých bankovkách. Právě tento mejdan, který později pomohou okořenit ještě nájemný vrah Anton Chirurgh a místní stoický šerif Ed Tom Bell, jde na účet překupníků drog. A ti nemají rádi, když je někdo připraví o tak velký finanční obnos.

„Seděl tam, díval se na diplomatku, pak ji zavřel a seděl dál se skloněnou hlavou. Stála tu před ním celá jeho budoucnost. Den za dnem od úsvitu do setmění až do smrti. Všechno zhuštěné do haldy papírů v jedné tašce.“

Rozložení postav je jasné. Llewelyn je zpočátku tím hybatelem děje, který určuje co se bude dít na dalších stránkách. Nájemný vrah sem tam vstoupí do děje jako chladně uvažující profesionál užívající ke svým metodám „mírně“ nezvyklou jateční pistoli a šerifovi zase patří úvod každé kapitoly, který je vyplněn jeho monology na téma láska, krev a policejní práce. Právě díky nim se můžete blíže seznámit s šerifovou povahou a minulostí. Všechno do sebe zapadá a kniha nezadrhává. A nezadrhává hlavně díky ořezanému stylu vyprávění s minimem popisů, který skvěle slouží ději i myšlenkám v něm obsažených.

Josh Brolin jako Llewelyn Moss

Josh Brolin jako Llewelyn Moss

McCarthy byl už od svých počátků kritizován za, podle mnohých zbytečné, popisy násilných scén. Tohoto svého trademarku se nevzdal ani na stará kolena. Zejména Chirurghův masakr jateční pistolí (samozřejmě v Texaském pohraničí) vyvolává v představivosti čtenáře nepěkné obrazy. Násilné scény však z knihy nikterak neční a jsou logickým vyústěním děje. A právě zde McCarthy potvrzuje, že už má za sebou čtyřicetiletou literární kariéru. Přestože (a bohužel) vydal pouhopouhých deset knih, každá z nich se může pochlubit skvělým příběhem, který ocenili jak kritici, tak i čtenáři.

Javier Bardem jako Anton Chirurg

Javier Bardem jako Anton Chirurg

A příběh ze země, co není pro starý ocenili i bratři Coenové, kteří nám v loňském roce nabídli skvělé filmové zpracování, které si nakonec z oscarové noci odneslo čtyři Oscary, včetně toho za nejlepší film. A je jasné, kdo na tom má velký podíl. Ano, je to ten starý pán, který si žije poklidným životem v ústranní, až na výjimky neposkytuje rozhovory tisku ani televizi a jen jednou za pár let vydá nějakou knížku.

“Drogy, řekl.
Drogy.
Prodávaj to svinstvo malejm dětem.
To eště není to nejhorší.
Jak to?
Ty děti si to kupujou.“

Do děje mnohdy vstoupí vedlejší postava, každopádně ani ta nestíní hlavním postavám. Slouží jen k jejich bližšímu poznání, ať už se jedná o manželku Llewelyna Carlu Jean, starého známého Antona Chirurgha Carsona Wellse, či pečlivou a vzornou manželku šerifa Bella. Některé do děje vstupují od začátku do konce, některé stránky knihy opouštějí relativně rychle.

Llewelyn: Dybych se nevrátil, řekni mámě, že sem ji měl rád.
Carla Jean: Tvoje máma je mrtvá, Llewelyne.
Llewelyn: No tak jí to řeknu sám.

Možná, že je celý román o působení peněz na naši mysl. A chvílemi tomu tak opravdu je. Stejně tak však můžete říci, že je to o vyrovnávání se s válečnými hrůzami. A bude to pravda. Se stejnou pravdivostí můžete tvrdit, že je to akční, dynamicky napsaný příběh o třech mužích a tašce peněz a lež to nebude. A není to nakonec o vyrovnávání se se stářím zastoupeným příběhem šerifa na pokraji důchodu? Je. A právě v tom je pravá síla knihy. McCarthy dokázal, do na dnešní dobu poměrně krátké knihy, nacpat tolik motivů, že by to některým autorům nestačilo na 3 knihy plné balastu.

Tommy Lee Jones jako šerif Ed Tom Bell

Tommy Lee Jones jako šerif Ed Tom Bell

Strhující tempo prokládané hlubokými úvahami i krvavými motivy, to je kombinace, která se objeví jen výjimečně. Tahle země není pro starý rozhodně stojí za přečtení, a ne jen za jedno. Co chtít víc?