Galaxie Team
GALAXIE
Rostislav, pátek 19.4.2024, 4:19:14
22.11.2005
F.E.A.R.

F.E.A.R.

Jestli si myslíte, že nikdy nepřijde hra, ve které byste se alespoň trochu báli, právě přišla. Jmenuje se F.E.A.R., a jak vypadá se dozvíte v recenzi.
 

Jestli někdo nezná studio Monolith, nezná ani Alien vs. Predator 2. Ano, právě tohle vývojářské studio má za sebou nejstrašidelnější hry herní scény za posledních 10 let. A je to opravdu znát. Doom 3 je od id Software, a proto ve mně nevzbuzoval nejmenší záchvěv strachu. Doom 3 je prostě klasická střílečka zahalená do stínů, kde si pořád říkáte: „Panebože, co to zas na mě leze za mrchu!“ F.E.A.R. vytváří strašidelnou atmosféru úplně jiným způsobem, kterým se blíží k Silent Hill. Emoce ve vás nemá vyvolávat třímetrová potvora řítící se k vám s motorovou pilou nad hlavou, ale např. násilí páchané na malých holčičkách, které se pomalu staly symbolem hry. Někdy si říkám – chudáci ti pařmeni na Floridě, kde hraní násilných her zakázali. Tím zákazem přijdou o skoro nejdůležitější herní počin roku 2005. F.E.A.R. je tady proto, aby se stal přímým konkurentem her Half-Life 2, Doom 3 a S.T.A.L.K.E.R. Ty tečky mezi písmeny v názvu jsou teď nějak v módě, nezdá se vám?



Název hry pod sebou skrývá název jednotky, jíž jste členem: First Encounter Assault Recon. Děj a zápletka hry vám bude předkládána útržkovitě a jejího rozpletení se dočkáte až v závěru, což je podle mě správné. Příběh je chytlavý a na rozdíl od jiných her má hlavu a patu. O co tedy jde? Na začátku byl odstartován projekt, který měl zlepšit bezpečnost státu. K tomuto účelu měla sloužit armádu klonů, než se do toho vložila holčička v červených šatičkách symbolizující krev. A krev se objeví všude, kde se holčička jen mihne (nebo jí ovládaný Paxton Fettel, účinek je stejný). A právě jemu se povedlo dostat klony pod svoji moc. Ve hře pořád cítíte nejistotu, místy vás až mrazí v zádech. Padlí nepřátelé se po chvíli rozplynou prach, a to tak detailně, že jsem na to třeštil oči. Nepřátel je však ale málo, a tak se hovorovost dá popsat jako mix her Doom 3 a Silent Hill.



F.E.A.R. vám nabídne mrazivou a jedinečnou atmosféru, protkanou silným příběhem a doplněnou skvělým zpracováním levelů. To je vážně úžasné. Interiéry sice nejsou nějak rozsáhlé a všechny se navzájem podobají, ale ta propracovanost povrchů, např. když ze zdi ustřelíte omítku a ukáží se vám cihly, vám naprosto vyrazí dech. Před vydáním hry se hodně mluvilo o tom, že F.E.A.R. bude hlavně zaměřen na taktiku, což není zdaleka pravda. Ano, tým sice máte, ale je k vidění jen v meziherních sekvencích a intrech. Úkoly dostáváte od koordinátora operací, jehož pokyny slyšíte snad po celou hru. Mimochodem, slyšíte toho mnohem víc, zvukově je na tom F.E.A.R. skvěle. Ale o tom až dále.



Jako hlavní úkol máte najít Paxtona Fettela. Nebyl by to ale správný koordinátor, a tak mu samozřejmě jeden úkol nestačí a v průběhu hry vám zadává vedlejší questy. Ve spolupráci s ostatními vojáky bojujete opravdu jen minimálně. Všechny, kdo jsou zvyklí na střílečku s kvantem nepřátel, asi F.E.A.R. trošku zklame, protože nepřátel nabízí mnohonásobně méně. Nedostatek nepřátel ale vyvažuje detailností a perfektním zpracováním přestřelek a bojů. Všude něco řinčí, omítka se láme ze zdí, sklo se tříští a lustry padají. Naprosto dokonalé, stejně jako ukončení boje rozplynutím mrtvých nepřátel. Dosud nepřekonaný Far Cry v kategorii umělé inteligence se posunuje na druhé místo. Nepřátelé se kryjí, po vašem příchodu převracejí stoly a police, plazí se a krčí, schovávají se za rohy, čímž vás můžou nepříjemně překvapit ve chvíli, kdy nemáte váš kvér připraven k výstřelu.



To už jsme trošku nakousli zbraně. Máte možnost vystřelit si z pistole (a to i v efektním duálním módu), samopalu, brokovnice a útočné pušky. Opět se ve hře objevuje variace na kolíkomet z Painkillera, nyní se však jedná o hřebíkomet, který dokáže nepřátele opravdu efektně připíchnout ke zdi. Nakonec si nechávám unikátní paprskomet s geniálním zoomem. Jeden paprsek a z vojáka je usmažená kostra. Jejda, sorry, ještě jsou tu raketomet, který je vážně nepostradatelný hlavně u robotů, granáty a granáty s rozbuškou. Najednou u sebe ale můžete mít jenom tři zbraně. Důležité situace si můžete zpomalit.



F.E.A.R. je sice převážně singleplayerovou akcí, ale nechybí mu ani hra více hráčů. Nabízí již klasické módy Deatmatch, Team Deatmatch a Capture the Flag. Grafika hry je naprosto úžasná, textury a modely postav jsou dokonale promakané. Hudba je taky na špičkové úrovni. Teď se již dostáváme k hardwarovým nárokům. Já jsem si tentokrát na vyšší detaily ani neškrt. Na mém 1,06 GHz Duronu, 512 MB a GeForce 5500 256 MB jsem si hru zapnul pro vyfocení obrázků v rozlišení 800×600 na střední detaily. Hra se trhala tak, že ne nejednalo o hraní, ale o prohlížení fotogalerie. Nadupené písíčko je tedy podmínkou k dobrému zahrání téhle skvělé hry.

Název: F.E.A.R.
Typ: Akční
Minimum: CPU 2 GHz, 512 MB RAM, grafika 128 MB
Doporučeno: CPU 3,8 GHz, 2 GB RAM, grafika 256 MB
Výrobce: Monolith
Distributor: Vivendi
Multiplayer: Ano
Web: http://www.wha­tisfear.com
Hodnocení: 92 %


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku F.E.A.R. (0 komentářů)
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132