Galaxie Team
GALAXIE
Simona, úterý 12.12.2017, 3:41:22
3.3.2008
Gothic 3: The Beginning (java)

Gothic 3: The Beginning (java)

Tři regulérní díly s jedním datadiskem a miliony prodaných kopií po celém světě dělají z Gothicu jednu z nejlepších RPG sérií všech dob. Uspěla i verze pro mobilní telefony?
 

Kdyby se mě někdo zeptal, jakou hru mám nejraději, ani bych nezaváhal a okamžitě jmenoval Mafii. Kdyby se mě ten někdo dále ptal, jakou sérii PC her mám nejraději, dopadlo by to podobně. Bez jediného zaváhání či sebemenší pochybnosti bych odpověděl Gothic. U žádné jiné série se mi nestalo, že bych hrál každý díl a to rovnou několikrát! Prostě a jednoduše jsou PC verze Gothicu více než skvělými hrami, tak se není čemu divit, že když byla ohlášena mobilní konverze, vkládaly se do ní velké naděje. A to pro hru není dobré, protože i kdyby to byla sebelepší hra, hráči by stejně čekali mnohem víc.

Něco podobného se stalo i s Gothic 3: The Beginning. Každý čekal, že bude prozkoumávat rozlehlou zemi, vykrádat truhly bohatých měšťanů a zabíjet skřety. Toto všechno se v G3:TB dělat dá, ale jestli si myslíte, že v takovém měřítku jako u PC verze, zkuste se zamyslet a určitě zjistíte, že necelého půl megabajtu je proti čtyřgigové kapacitě DVD opravdu zanedbatelná velikost. Nechci vás od Gothicu odradit hned na začátku recenze, to rozhodně ne, ale také nechci, abyste byli po nainstalování zklamáni, protože jste čekali něco mnohem většího.

Jestli nemáte rádi klišé, příběh vás velmi pravděpodobně moc nenadchne. Časově je zasazen 140 let před události z prvního dílu (což je nám stejně na dvě věci, jelikož nevíme, kdy se první díl odehrává). Ještě černovlasý učedník Xardas si právě dává ve své chatrči dvacet, když k němu skrze svého pobočníka, ducha Buthomara, promluví bůh ohně, dobra a světla Innos. Xardas vyfasuje za úkol najít čtyři další vyvolené, aby s jejich pomocí nastolil na khoriniském ostrově klid a mír tím, že odsud vyžene agresivní skřety.

Kromě tohoto hlavního úkolu, kterého si mimochodem po hodně dlouhou dobu nemusíte ani všímat, dostáváte od různých postav také úkoly vedlejší. Každá NPC postava, kterých je ve hře úctyhodných 35, má svůj vlastní příběh, o který se s vámi ochotně podělí. Někdo má třeba problémy se zlodějskou gildou, a proto vás pošle vypátrat jejich vůdce, se kterým má ony nevyrovnané účty. Když se ale k jejich vůdci dostanete, nemusíte tento úkol splnit; můžete se klidně stát členem zlodějského cechu a nebohého občana, jenž do vás vložil tolik důvěry, okradete a následně i zabijete. Ale ani tento úkol splnit nemusíte, je-li vám to proti srsti. Rozhodnutí je jen a pouze na vás – budete hodný hrdina pomáhající stařenkám, nebo ten kladný, ale zároveň také vypočítavý?

Už hned na samotném začátku si můžete projít celou herní oblast bez nejmenšího omezení. Klidně se můžete pokochat závěrečným protivníkem Dusarem (a pokud přežijete déle než jednu vteřinu, můžete si i pogratulovat), hra vám to umožní. Cestování probíhá tak, že se jako miniaturní Xardas objevíte na mapě, po které se přesouváte. Neprocházíte tedy krajinou, to by asi naši mobilní chudáčci neutáhli. Narazíte-li při vašem putování po mapě na skupinku nepřátel, hra se vás zeptá, jestli chcete bojovat, nebo ne.

Ještě před zahájením útoku budete mít chvíli čas na to, abyste se rozhodli, s čím na protivníka vyrazíte, protože je tady takové nepsané pravidlo, že pokud zaútočíte třeba mečem, už nebudete mít moc času k přepnutí na Ohnivý déšť. Chodíte denně do posilovny a neustále se na sebe koukáte před zrcadlem? Pak si asi nenecháte ujít pořádný souboj na blízko s obouruční sekerou v ruce. Hrajete-li spíše na jistotu, pak vězte, že je pro vás to pravé ořechové luk či kuše. Jestli jste už odmalička vyvolávali blesky a nejedenkrát se vám podařilo zapálit sousedovu kočku pečlivě mířeným fireballem, perte to do nepřátel magií. A, jak se říká, to nejlepší na konec – jestli si myslíte, že jste superman, zkuste sundat černého trola pěstmi.

Při prvních krůčcích po zaledněném Khorinisu budete nadávat možná i více než kdejaký dlaždič. Proč? Obtížnost. Handy Games se snažilo držet předlohy možná i více, než samo původně plánovalo. I obyčejným střet s mrchožroutem vám dá jistojistě pořádně zabrat, ale co teprve, když byste na svých cestách narazili na vlka nebo nedejbože na skřeta? Tahle hra rozhodně není pro slabé nátury, odkojené Gameloftími arkádami, ale pro ostřílené RPG hráče. Postupem času se stanete silnějšími a silnějšími, až se stanete pravým hrdinou a vyvoleným, že bez nejmenšího vzrušení a s prstem v nose skolíte i tři troly zároveň. Ale těch nadávek a neustálého loadingu při každém úmrtí, jenž tomu předcházelo…

Vím, že je to v současnosti již zažitý standard, ale velmi mile mě překvapil český překlad. Je vidět, že se autoři češtiny snažili a dali si hodně záležet, jelikož je výsledek perfektní. Sem tam se dá sice najít něco, co se mi nezdálo, ale takové chyby se dají odpustit.

Občas se mi také při soubojích stalo, že se Xardas prostě zasekl a nemohl se pohnout dál. Nic nepomáhalo, a jediným řešením se stal load nejbližší uložené hry. Taková věc trochu zamrzí, ale to se dá také vydržet, protože ukládat můžete prakticky pořád, a automatických savů je ve hře požehnaně.

U Gothicu 3: The Beginning jsem se nesmírně bavil, a to nejen kvůli tomu, že mám tolik rád původní PC díly. G3:TB je zkrátka skvělou hrou pro dlouhé večery, která sice v některých ohledech zaostává, ale na výsledku to není vůbec znát.

Gothic vs. Project RPB

Je to už více než rok, co vyšel Gothic 3. Hra, na kterou se každý RPG pozitivní hráč těšil, ale která mnohé zklamala. První vydaná verze byla prakticky nehratelná, a proto ji většina kritiků zavrhla. Manažeři JoWoodu začali jednat, a výsledkem bylo, že ukončili veškerou spolupráci s Piranha Bytes, původními vývojáři série. Značku Gothic vlastní JoWood a Piraně tak ostrouhaly. Proto krátce po rozloučení se s JoWoodem daly hlavy dohromady a vymyslely Project RPB.

JoWood nelení, a když ukončil jakékoli styky s PB, hned vzápětí kontaktoval jiné německé studio, které nyní pracuje na čtvrtém dílu. Těmi vyvolenými se stali lidé ze Spellbound Entertainment. Stále si lámu hlavu, ale nemůžu přijít na to, proč zrovna Spellbound, jehož hry se nachází pod položkou strategie, a ne RPG. Chápu, že JW chtěl udržet sérii v rukou Němců, ale to mohl rovnou brnknout Uwe Bollovi a pasovat jej do role hlavního designéra. Jak to vše dopadne bychom se měli dozvědět již brzy – v případě Projectu RPB od Piraní možná ještě letos před Vánoci, v případě Gothicu 4 25. 2. 2010.

Název Gothic 3: The Beginning
Žánr RPG
Výrobce Handy Games
Rok výroby 2008
Hodnocení 92 %

pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Gothic 3: The Beginning (java) (3 komentáře)
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132