Gothic IV byl ohlášen v minulém roce na lipském veletrhu Games Convention. Přišlo to prakticky znenadání, zrovna v době, kdy by nikdo nic podobného nečekal. Několik týdnů před touto událostí totiž oznámil rakouský vydavatel JoWood, vlastník veškerých práv na sérii Gothic, že se rozchází s Piranha Bytes, tvůrci všech dosavadních dílů. Jako důvod uvedli nespokojenost s kvalitou třetího Gothicu. JoWood ihned zkontaktovali Spellbound a ti na nabídku kývli. Na GC Gothic IV představili a pak, jako by se po nich slehla zem. Teprve před nedávnem dali konečně vědět, že za necelý rok nelenili, ale tvrdě pracovali. Krátce po vydání prvních artworků tady máme plnohodnotné preview, které je až po okraj nabité informacemi.
USA 4EVER!!!
Ač JoWood předpokládal, že už se třetím dílem
prorazí na americkém trhu, nakonec skončil někde úplně
jinde. Zejména kvůli četným bugům a celkové
nevyváženosti, kde jste s prstem v nose vyvraždili
skřetí patrolu, aby vás posléze udolal divočák,
odstrčily přední americké magazíny Gothic 3 se
známkou nedosahující ani 50% a do podvědomí se zapsal
spíše černým písmem. JoWood si je vědom, že udělali
chybu a hodlají neupozorňovat, že je Gotic IV jeho
pokračováním. Jak? V USA nic o Gothic IV ani nevědí,
vždyť JoWood přece tvoří Arcania: A Gothic Tale.
Nechápu ale, proč na tento fakt upozorňovali IGN a
Gamespot, tedy dva největší americké magazíny
o hrách.
Aby toho nebylo málo a Američané neutekli od klávesnice po prvním spuštění, udělají ve Spellboundu dvě verze – americkou a evropskou. Rozdíl mezi nimi bude spočívat hlavně v použití odlišných barev. Temná a drsná krajina je pro nás, zatímco v USA uvidí Gothic ve světlých odstínech. Při instalaci (nebo spíše prvním spuštění) si mezi jednotlivými verzemi vybereme a začneme hrát. Bohužel, v průběhu hraní už nic nezměníme a budeme se muset spokojit s předchozí volbou. Podle community managera Spellboundu se prý plánuje i pozměnění dialogů a mluvy. Jen doufáme, že se také zaměří na hratelnost a ne pouze na to, jak uspokojit americký trh.
„I am…“ „I’m not interested who you are.“
Pamatujete ještě, co znamenal původní podtitul Genesis?
Nový začátek. Jen jsme nevěděli, co tím přesně
tajuplní autoři myslí. Nový začátek králoství po
skončení války se skřety? Nový začátek Bezejmeného
hrdiny po odchodu na Unknown lands? A vůbec, jak chtějí
navázat na tři rozdílné konce G3? Budou tři rozdílné
začátky?
Ani jedno, ani druhé, dokonce ani třetí. Spellbound vše vyřešil velmi jednoduše a pravděpodobně zase s ohledem na USA. Gothic IV bude navazovat na dobrý konec Gothicu 3. Hlavní hrdina původní trilogie se po všech dobrodružstvích v Kolonii, Khorinisu i v Myrtaně stal králem. Od těchto událostí uběhlo dlouhých 10 let a náš Hrdina již není takový, jaký dříve býval. Moc jej zcela pohltila, až zapomněl na své přátele z Kolonie a znepřátelil si většinu svého lidu včetně Čarodějnic Osudu (Witches of Fate). Neptejte se, co jsou zač, ani kde se vzaly, vše se máme dozvědět v Gothic 3: Forsaken Gods. Hrdina tedy Čarodějnice podrazil a zaútočil na souostroví někde na jihu s odůvodněním, že se jedná o sjednocení království.
Zdá se, že si zopakujeme úlohu z G3. Mírumilovnou zemi napadl agresivnější soused, což se obyčejnému lidu pranic nelíbí, ale zároveň nemají dost odvahy, aby se nepříteli postavili. Klišé, říkáte? To není všechno – osud (tentokrát reprezentovaný Čarodějnicemi) si vybere spasitele a zachránce, který by se o nic podobného nikdy neprosil. Chudý rybář ze zapadlé přímořské vesničky je tou správnou osobou k záchraně světa. Ze začátku je mu (tedy vám) kladeno na srdce, aby nekalé plány krále překazil a slušně mu vysvětlil, že si dnes vybral k invazi špatnou zemi. Konečné rozhodnutí však záleží čistě na vás. Můžete krále sesadit z trůnu a poslat do vyhnanství, můžete ho klidně i zabít, ale stejně tak ho i můžete v jeho snažení podporovat. Vaší fantazii se meze nekladou a pokud vás příběh neosloví, založte si vlastní kovárnu a prodávejte vlastnoručně vyrobené zbraně.
Do čeho Spellbound nezasáhne?
S novými vývojáři přišlo mnoho lidí, kteří by
rádi do série vložili své nápady. O nich si povíme
níže, nejdřív bych vás chtěl seznámit s tím, čeho
se Spellbound dotkne jen minimálně (nebo nechá
beze změn).
Zkoušeli jste někdy jen tak bezcílně bloumat po krajině plné hustých lesů, nádherných vodopádů a malebných údolí? Pak jste určitě narazili na smečku vlků, která běžela za srncem, aby jej nakonec dostihla a rozsápala. A právě na toto Spellbound ani nesáhne. Podobné scény, jichž jsme byli svědky, ještě umocňovaly atmosféru a vytvářely dojem, že se opravdu procházíme po lesích Myrtany. Se všemi známými druhy nepřátel, od mrchožroutů a krvavých much, přes bandity a tuláky až po draky, skřety a trolly, se znovu setkáme.
Dovolil bych si jednu malou odbočku od oficiálních informací ke spekulacím, které trochu odporují slibu, že se se zvířaty nic dělat nebude. Na artworku, kde se uprostřed nachází obrovský přírodní most spojující dva skalní útesy, si téměř v polovině tohoto mostu můžete povšimnout dvou postav. Při použití zoomu se dá jasně rozpoznat, že jedna z nich je Hrdina oblečený do paladinské zbroje a druhá troll. Tento troll drží v ruce pořádný kus stromu a při ještě bližším pohledu rozpoznáte, že se tento strom nápadně podobá okovanému kyji s ostny. Myslíte, že to byl účel a trollové se za to desetiletí naučili, jak vytvářet jednoduché zbraně a nástroje? A co bude dál? Trollové sdružující se do stád a stavící si své vlastní chýše? Na druhou stranu ale i takoví goblini to se svým mozečkem dotáhli poměrně daleko.
Další věc, do které Spellbound vrtat moc neplánuje, je soubojový systém. Ne že bychom se žádných novinek nedočkali, ale základ zůstane stejný. Čím déle podržíte klávesu pro útok, tím silnější ránu nepříteli zasadíte, ale zase se nám odečte více staminy. V kombinaci se štítem nebo druhou jednoruční zbraní se dočkáme jiných útočných komb, než při útoku s dvoumetrovou sekerou. Co se nových zbraní týče, dočkáme se. Zde se máme na co těšit, přestože první artworky v nás vyvolaly poněkud rozdílné pocity. Zbraně vypadají krásně a možná až příliš detailně, ale zároveň se nám zdá, že spíše než „gothicovsky" vypadají „oblivionsky“.
Změny… k lepšímu?
První změny se dočkají všechna brnění, která ve hře
již nenajdeme tak, jak je známe z předchozích dílů.
Ne že bychom se více neshledali s naleštěnými paladiny
(na artworku s trollem je koneckonců toto brnění
vidět), ale nadále se nebudou skládat z jednoho kusu.
Spellbound tím asi plánuje uspokojit módní návrháře,
zatímco skalní fanoušci asi skřípou zuby. „Na
brnění se velmi zaměřujeme. Opravdové středověké
brnění bylo vícevrstvé, rytíř měl na sobě látkové
oblečení, na něm kroužkovou vestu a až poté plátové
brnění,“ vysvětluje důvod, proč se tak rozhodli,
Brian Gladman. Tým Spellboundu dokonce plánuje do hry
zahrnout rytířskou heraldiku a grafické úpravy brnění.
Budeme-li sympatizovat se zájmy jednoho města více než
se zájmy druhého, určitě potěšíme jeho
představitele, když se vyzdobíme jejich barvami a
symboly.
Pokud vás změny týkající se brnění spíše rozzlobily, moc bych vám nedoporučoval číst tento odstavec. Podobně jako u brnění budeme vyměňovat helmy, rukavice, náloketníky, krunýře a čertví co ještě, tak i u zbraní dostaneme možnost vyměnit jílec meče za kvalitnější. Každá část zbraně totiž bude mít svou vlastní statistiku a spojením lepších částí vyrobíme lepší meč.
Svět Gothicu 3 byl obrovský, a i když nám to bylo slibováno, žádných koní jsme se nedočkali. Svět Gothicu 4 je co do rozlohy stejně veliký, ale prý se konečně na koňském hřbetě svezeme. O stáje zakopneme na každém rohu a jejich výběr se bude lišit. Někde mají rychlé koně, jinde koně pro delší trasy. Vývojáři však ohledně dopravních prostředků mlčí a může se tedy i stát, že ve finální verzi nakonec koně neseženeme.
Ohniví a Vodní mágové, druidové, nekromanti a
další blázni, co si říkají kouzelníci
Nový hrdina se nebude ohánět jen svým prutem na
chytání ryb, ale postupem času si osvojí i základy
magie. Se starými známými Ohnivými koulemi se setkáme
také, ale vývojáři si připravili zbrusu nové kousky.
Změnit noc v den jsme mohli i v G3, ale v Arcanii
zajdeme ještě dál. Při postupu jsme občas potřebovali
kolem stráží proklouznout bez povšimnutí, což někdy
dělalo hodně velké problémy, dnes ale bude vše
jednodušší. Stačí vykouzlit pořádnou bouřku s hromy
a blesky a strážní si hodně rychle najdou místo, kde
neprší a nám tím uvolní cestu.
Znovu se setkáme se třemi kouzelnickými školami, které reprezentují tři bohové. Innos, bůh dobra a světla mistrně ovládá umění ohně a destrukčních kouzel. Jeho protějšek a zároveň bratr v jedné osobě, Beliar, jenž je ztělesněním zla a temnoty, propůjčil svým následovníkům nekromancii a hrátky s nemrtvými. Na tyto dva odvěké nepřátele dohlíží Adanos, který má za úkol mezi nimi udržovat rovnováhu. Jeho pozemští zástupci k tomu používají zejména psychická kouzla, která jim dovolují ovládat zvířata a rostliny. Jako velká neznámá se jeví, zda se kouzla budeme učit jako v G3 po pádu runové magie nebo jako v G2, kdy runy ještě fungovaly.
Inspirace ve World of Warcraft
„Jedna z věcí, která v G3 chyběla, byl kvalitní,
přehledný, ale hlavně funkční deníček s úkoly,
který by aktivně spolupracoval s mapou,“ stěžuje si
producent Jay Podilchuk. Hardcore hráči tvrdí, že nic
takového nepotřebují a ani nechtějí, ale JoWood nechce
hru jen pro nejnáročnější publikum. Když klikneme na
detaily některého úkolu, zvýrazní se na mapě lokace,
kde začít hledat a vedle se také objeví, co všechno
jsme již v daném úkolu splnili. Ačkoli se toto
vylepšení pro fanoušky jeví jako nepřijatelné, musím,
i když i já jsem fanoušek Gothicu, nesouhlasit a
přiklonit se na stranu Spellboundu, protože to, co bylo ve
třetím díle, se snad ani za přehled úkolů považovat
nedalo. Pokud i přesto tvrdíte, že starý deník je
lepší, nemusíte jen nadávat. Spellbound připravuje
také tzv. Gothic mod, který se dá aktivovat
v nastavení. Gothic mod je určen právě pro ty, kterým
novinky nejsou zrovna po chuti, protože vypne všechny
pomocné ukazatele a nápovědy a vrátí vše do podoby
známé z předchozích dílů.
HUD (všechny ukazatele a ikony na herní obrazovce) prošel také drobnou rekonstrukcí. V levém dolním rohu se nachází osm míst pro dovednosti, uprostřed zase klasické ukazatele zdraví, many, výdrže a nově i zkušeností a úplně vpravo je k dispozici panel pro ovládání bojových činností. Inspiraci při přepracovávání autoři čerpali hlavně z MMORPG World of Warcraft, jak sami potvrdili.
Nová technologie
JoWood si pro Gothic IV licencoval engine Vision, což se
zatím jeví jako velmi kvalitní volba. Na Vision si třeba
vsadili i tvůrci strategické série Stronghold se svým
Dungeon Hero. DirectX 10 dnes už podporuje každý nový
engine, ale Vision by toho mohl nabídnout hodně.
Ukázkovou situací pro prezentaci se stala mýtina se
stromem – nejen že se jednotlivé listy pohybovaly při
každém sebemenším zachvění větru, ale i slunce
dynamicky reagovalo a při pohybu listů občas přes jinak
neprostupnou korunu stromu zasvítilo. Takový malých
detailů si však ve hře mnoho lidí ani nevšimne, ale
poslouchá se to krásně.
Nový začátek si žádá změny
JoWood si pozval na prezentaci Arcanie zástupce IGN a
Gamespotu. Krátce po zveřejnění preview založených na
prezentaci, začali fanoušci nadávat snad na všech Gothic
fórech, že Spellbound sérii jen pokazí. Debaty pročísl
community manager, který se odvolává na to, že
redaktoři všechno překroutili. Nejvíce diskuzí
zaznamenala změna hlavního protagonisty, ale autoři si
nemyslí, že by se jednalo o takovou hrůzu. Vždyť
i v GTA: San Andreas vyměnili Tommyho Vercettiho za Carla
Johnsona a co se stalo? Nic.
Gothic 4: Arcania | |
---|---|
Žánr | RPG |
Platforma | PC, Xbox 360, PS3 |
Výrobce | Spellbound |
Vydavatel | JoWood |
Vydavatel v ČR | Neznámý |
Oficiální stránky | Nejsou |
Datum vydání | Neoznámeno |
Těšíme se | na změny, které Gothic potřebuje |
Bojíme se | že Gothic nebude, co býval |
Index očekávání | 95% |