Galaxie Team
GALAXIE
Dana, pondělí 11.12.2017, 19:56:09
16.4.2008
Gothic (retro)

Gothic (retro)

„Zítra si napíšeme písemnou práci z dějin Německa.“ „Tak to bude lehké, stačí si zapamatovat jen jedno datum, protože žádné jiné není v historii Německa důležité – přelom let 2001 a 2002.“
 

Právě v této době totiž vznikl první díl Gothicu, v pozdější době jedné z nejuznávanějších RPG sérií všech dob. Dá se dokonce říct, že pokud vám v něčem nevyhovovala série The Elder Scrolls, tak vám Gothic sedne. Zjednodušeně řečeno se jedná o protiklad TES.

Krátce k příběhu

Království Myrtana sjednocené králem Rhobarem II. se dokázalo ubránit všem svým nepřátelům. Všem kromě jednoho. A tím je notně chlupatá, ale na druhou stranu i silná rasa skřetů. Ti napadli království, které potřebovalo k obraně meče vyrobené z magické rudy. Aby se nedostal králův nejvýnosnější důl do nepřátelských rukou, povolal král 12 nejmocnějších mágů, aby vytvořili magickou bariéru kolem údolí. Ta povolila návštěvníkům vstoupit, ale odejít už ne. Jenže když si někdo hraje s tak mocnou magií, musí se zákonitě něco zvrtnout – a taky že ano. Nějakým záhadným způsobem narostla Bariéra do takových rozměrů, že obklopila 3× větší území, než bylo původně zamýšleno. A naši milí mágové byli uvězněni uvnitř spolu s trestanci, kteří museli kopat rudu pro královskou armádu. Chvíli po vytvoření Bariéry trestanci pozabíjeli stráže a ujali se vlády nad doly. Král s nimi musel vyjednávat, rudu potřeboval k přežití, a proto posílal vězňům každý měsíc zásoby a oni mu na oplátku posílali rudu. A tady začínáme – k místu výměny přivedli dalšího odsouzence. Vás.

Už při prvním rozhovoru zjistíte, o čem bude celý příběh. Tedy o tom, jak sprovodit ze světa vaše vězení, jelikož prožít zbytek života na takovém místě by nechtěl nikdo. Ovšem aby se tak stalo, musíte se přidat k některému ze tří táborů a stoupat tak na žebříčku oblíbenosti v Kolonii, jak se toto místo nazývá. Kolonie je tedy rozdělena na tři frakce reprezentované třemi tábory, z nichž každý má trochu jinou politiku a jiné zájmy: Starý tábor podporuje výměnný obchod s králem a tak se mu spíše nelíbí váš nápad na zničení vězení, Nový tábor si hromadí rudu pro své vlastní účely, které se dozvíte v pokročilejší fázi hry a Sektovní tábor spoléhá na svého nového boha – Spáče. Prozradím vám, že se dočkáte několika dějových zvratů a díky nim na tom budete s některými tábory zle. Navíc Gothic má onu skvělou možnost, kterou si na RPG hrách nejvíce cením – můžete jej hrát pořád dokola a pokaždé se dozvíte něco nového, přece nebudete dostávat stejné úkoly za všechny tři tábory.

A jak tedy hrát?

Mimo volby táborů si můžete vybrat také povolání, jak se na správné RPG sluší a patří. Na výběr jsou dvě – mág a bojovník, ale to neznamená, že jako mág si nebudete moci vylepšovat vaše schopnosti v boji se zbraněmi a naopak. I když, proč byste to dělali, když máte na výběr z tolika kouzel. Nedá se říct, že pokud si vyberete jedno určité povolání, že bude průchod hrou o mnoho snazší. Hra je navrhnuta tak, aby bylo vše vyvážené. Jako mág sice máte možnost střílet z velké vzdálenosti a k dispozici celkem slušný útok v podobě útočných kouzel, ale počítejte s tím, že vaše obrana bude dosti slabá. Válečník to má zase naopak – silnou obranu, ale útočit musí ze vzdálenosti maximálně pár metrů.

Pokaždé když postoupíte na novou úroveň, dostanete tzv. zkušenostní body, které můžete investovat do vylepšení vaší postavy. To se provádí u trenérů, většinou NPC postav, které to ve světě Gothicu někam dotáhly a mohou vás učit. Tyto body můžete vrazit do zlepšení vašich základních vlastností jako je síla, obratnost atd. a nebo do speciálních schopností. Kupříkladu otevírání truhel pomocí paklíče. Jakmile se naučíte tuto schopnost, máte možnost se dostat prakticky do každé truhly, na které spočine vaše zlodějské oko (odemykání probíhá pomocí zajímavé minihry). Ale pozor! Ani ve skutečnosti by vás majitel domu, který vykrádáte, nepochválil.

Kolonie

Uvnitř Bariéry na vás čeká neskutečný svět. A vy do něj musíte zapadnout. Ale nemyslete si, že ve stylu Oblivionu na vás čeká kompas s přesnými lokacemi všech jeskyní a že na vás v lese bude číhat jen obyčejný vlk. To ne, pokud vám někdo řekne, že ztratil meč v bažinách, tak ztratil meč v bažinách a ne u pátého stromu nalevo od první chatrče jak je tomu u těchto moderních RPG zvykem. Tady si zvyknete hledat to, co potřebujete. A také si nemyslete, že naběhnete přímo do lesa a s prstem v nose rozsekáte všechno, co se vám postaví do cesty. To ani zdaleka. V prvních okamžicích hraní si na vaší mrtvole pochutná kdejaká havěť, ovšem už za pár hodin to může být jinak. S tím jak budete získávat nové úrovně, lepší vybavení a další věci, budou šance vašich protivníků rapidně klesat.

Jak už jste možná zjistili, příběh je opravdu kvalitně napsaný. Vlastně podobně skvělý příběh měla snad jen česká Mafia. Jen co Gothic poprvé spustíte, už se jen tak neodtrhnete od monitoru, aniž byste zjistili, co je v jeskyni vedle cesty, či kolik chňapavců vás ještě čeká než získáte skvělý amulet, o kterém vám říkal váš přítel.

A jak hra vlastně vypadá?

Kromě skvělého příběhu vás hra upoutá nádhernou grafikou. Ať už se podíváte na interiéry nebo exteriéry, vše je krásně vymodelované a hlavně uvěřitelné. Nejvíce mě překvapily interiéry. Myslel jsem, že půjde jen o holé místnosti s jednou židlí uprostřed, ale opak je pravdou. Většinou visí na zdi nějaký obraz, na zemi leží kožešina, na stole je prostřeno a u něj sedí lidé, kteří jedí. Prostě nádhera. Ale i když se podíváte do krajiny, zažijete podobný pocit. Obzvlášť pohled na město ze skály je úchvatný.

Všechno má své mouchy

Abych jen stále nechválil. Gothic má i své chyby. Tou nejzávažnější je asi ovládání. Pokud vlastníte doma nějakou konzoli, určitě to překousnete, ale my, klasičtí PCčkáři, asi moc ne. Hra nevyužívá naplno myš, a abyste udělali nějakou akci, potřebuje k levému myšítku alespoň jednu ze směrových kláves. Původně totiž byl Gothic plánován právě na konzole, ale nakonec se zjistilo, že v té době by konzole něco podobného prostě neutáhly. Jak jistě víte, vývojáři jsou líní a už se jim nechtělo zasahovat do „fungujícího“ ovládání a tak se na to vykašlali. Dalším problémem, se kterým se momentálně potýká i Gothicův mladší bráška, je množství bugů. Už je to sice asi 5 let od vydání, ale pořád se dá najít nějaká další chybička. Ani jeden z těchto faktů ale nic nemění na tom, že Gothic je skvělá hra, která zaujme jak příběhem, grafikou a atmosférou, tak i skvěle navrženým světem. Pokud jste uneseni Gothicem tak jako já, neváhejte a kupte si jej.

Název Gothic
Žánr RPG
Výrobce Piranha Bytes
Vydavatel Xicat Interactive
Minimum CPU 400 MHz, 128 MB RAM, 3D karta
Klady grafika, volnost, prostředí
Zápory chyby menšího rázu
Hodnocení 92 %

pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Gothic (retro) (2 komentáře)
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132