Galaxie Team
GALAXIE
Soňa, čtvrtek 28.3.2024, 15:44:44
Harry Potter a Relikvie smrti (Harry Potter and the Deathly Hallows)

Harry Potter a Relikvie smrti (Harry Potter and the Deathly Hallows)

Naposledy…?
 

„Lumos“

Je divné, že se velká většina dětí těšila na 31. ledna málem jak na Vánoce. Ne, že by se všichni tak moc těšili na pololetní vysvědčení, ale hlavně ten den česky vyšla asi nejočekávanější kniha desetiletí – Harry Potter a Relikvie smrti. Poctivě si vystojíte frontu v knihkupectví, poprvé doma otevřete knihu, začnete číst první řádky… Za chvíli zjistíte, že jste opět ponořeni do kouzelného světa, od kterého se nemůžete odtrhnout a věčné říkání si „ještě jedna kapitola…“ vás brzo přestane bavit. Já sám jsem odkládal oběd až na desátou večer…

Může se zdát, že rozjezd je mírně pomalý, ale postupně se dozvídáme spoustu informací, které nám odůvodní některé předcházející i nadcházející volby a rozhodnutí. Voldemort je na vzestupu a jediný, kdo ho může zastavit, je Harry Potter – chlapec, který zůstal naživu, vyvolený nebo nafoukaná celebrita. Záleží na tom jestli jste psychicky v pořádku nebo jestli pocházíte ze zmijozelské koleje.

Pokud se dostanete ke čtvrté kapitole, jste odsouzeni k přečtení knihy na jeden zátah. Právě čtvrtá kapitola s názvem „Sedm Potterů“ nám nabídne první pořádnou akci, se kterou jdou ruku v ruce i první škrty mezi postavami. A tady je možná pro někoho první bod úrazu. Mnozí si přáli temné završení, kde přes samou tmu nevidíte a zakopáváte o mrtvoly, jiní zase další pohádkový příběh. A jak to dopadlo? Žádná temná fantasy, žádná dětská pohádka. Bylo by od Rowlingové naivní přiklonit se k jednomu extrému. Sedmý Harry Potter tedy zůstal někde uprostřed – doba je temná, ale vždy se najde nějaký ten šťastný okamžik. Je pravda, že občas je to až moc velká náhoda…

Předchozí knihy neměly moc prostředí. Rozhodně ne dost v porovnání s tím, co zažijeme teď. Harry, Ron a Hermiona jsou nuceni prchat před Smrtijedy po nejrůznějších koutech Anglie. Takže se na žádném místě pořádně neohřejeme a děj se zase přesouvá někam jinam. Obecně se dá říct, že co kapitola, to nová lokace. A přitom pokračuje pátrání po viteálech. A nutno podotknout, že nepříliš úspěšně. Z počátku se naši hrdinové jen tak plácají v rozhovorech a trmácí se z místa na místo doufajíce, že je něco napadne. Mezitím se však z Harryho stane nejhledanější kouzelník v Británii a to jim už tak obtížné hledáni nikterak neulehčí…

A Rowlingová jede dál a rychlostí Bradavického expresu vrší jednu napínavou situaci za druhou. A když vám přijde, že je to velká náhoda – že snad ze všech těch peněz přišla o rozum (např. nalezení meče Godrika Nebelvíra), tak nakonec zjistíte, že je to jen součást dalekosáhlého plánu na jehož konci zkříží hůlky Pán zla s Harrym Potterem. Ale to bych předbíhal… Příběh je zasazen do skvěle vykresleného kouzelnického světa v krizi. Joanne však nikdy nesklouzne jen k popisování událostí, které hýbou světem, jak bývá u některých autorů zvykem. Soustředí se hlavně na Harryho a dozvídáme se jen to, co má nějaký dopad na děj či minulost a většinou se tak děje skrze rozhovory postav či novinové články. Tady lze mluvit jen v superlativech, protože Rowlingová dokáže do jednoho rozhovoru nacpat dost informací a nesklouznout k nepřirozenosti. Úctyhodná je také její schopnost naroubovat na zdánlivě banální události z předchozích dílů nové významy. Až sem si říkal, jestli to tak bylo myšleno od začátku, nebo jestli to vzniklo až při psaní posledního dílu. Ale dopad na knihu to má jednoznačně kladný.

Ale dost už bylo o kladech. Sedmý Potter totiž neobsahuje jen výtečné scény a doplnění minulostí některých postav. Obsahuje i řadu „ne tak povedených“ míst. Děj sice drží pohromadě a autorka potvrzuje, jaká je vynikající vypravěčka, ale občas už z příběhu trčí nějaká ta konstrukce. Dalším mínusem je, že autorka má moc ráda své postavy a větším masakrům se vyhýbá. Nebylo by to zas takovým mínusem, kdyby to nepodávala značně nešťastným stylem. Ke konci kapitoly se většinou postava dostane do šlamastyky, ze které vede cesta už jen do kouzelnického nebe. V další kapitole však přijde zázrak a postava přežije ve zdraví, nebo jen s nějakými vedlejšími ztrátami na končetinách. A neplatí to jen u úmrtí. Rowlingová jako by nám chtěla ukázat, že na skoro každé postavě je něco dobrého. Někdy to ještě docela ujde, ale u některý postav jsem si přál vidět spíš krev, než obrat na správnou stranu síly. Už jsem si říkal, že i ten Voldemort každou chvílí zlomí svoji hůlku a půjde se oběsit. A říkáte si, že se to v závěru zlepší?

V tom případě byste neměli číst poslední kapitolu, respektive posledních pár jejích stran a epilog. Jakkoliv totiž zastávám názor, že kniha je svatá, tak bych epilog s radostí vytrhl a za úplňku ho rituálně spálil. Finální souboj bych nenazval ani tak soubojem jako dialogem. Samozřejmě to, co nepříliš povedenému závěru předchází, je skvělé, a zaručuji vám, že se od knihy jen tak neodtrhnete. Dostanete odpovědi na všechny otázky položené předchozími díly. Kdo je R. A. B a co je zač ta záhadná postava s hákovitým nosem, mastnými vlasy a jménem Severus Snape.

I přes veškeré zápory je Harry Potter výtečná kniha, která by neměla věrné fanoušky zklamat. Je vlastně zbytečné na ní nějak upozorňovat, protože Potterofil si ji stejně koupí, i kdyby byla prolezlá škrknami a zarytý odpůrce se jí obloukem vyhne. V úplném závěru bych ještě vyzdvihl překlad Pavla Medka, který je jako vždy skvělý…

„Nox“

Název Harry Potter and the Deathly Hallows
Český název Harry Potter a Relikvie smrti
Autor J. K. Rowlingová
Překladatel Pavel Medek
Počet stran 627
Rok vydání 2008
Doporučená cena 549 Kč
Nakladatelství Albatros
Hodnocení 85 %

pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Harry Potter a Relikvie smrti (Harry Potter and the Deathly Hallows) (19 komentářů)
Jméno:E-mail:
Předmět:
Text:
Kontrolní otázka: 0 + 2 =
Tip: Nechcete stále vyplňovat své údaje a kontrolní otázku? Zaregistrujte se. Pokud již svůj účet u nás máte, přihlašte se.
super
Kniha se mi velmi líbala... až na ten konec (o 19 let později)...
drakoun | 7.2.2008 (14:48) | Reagovat
Harry
Hezká recenze s nadhledem a vtipem ;) Jinak většinou souhlasím. Nedostatky tu jsou ale člověk se od toho stejně neodtrhne. Ten závěrečný souboj to je doopravdy spíš dialog, ale zrovna tohle mi upřímně řečeno nevadilo. Od epilogu jsem čekala něco trochu jinýho. Na to že na konci to byl docela masakr mi ten závěr přišel jako až moc velkej happy end... jakože "a tak se vzali a žili spolu šťastně až do smrti..." takhle to na mě působilo... no ale tak co pořád je to pohádka :)
ivča | 7.2.2008 (15:24) | Reagovat
Reklamní recenze
Absolutně nesouhlasím. Byla to příšerná kniha ani se nedá říct kniha. Spis nesmyslných náhod. Jestli Rowlingová napíše detektivku, tak potěš pánbůh. Mr. Poplužník skvěle kope za problémový Albatros.
Vilma | 7.2.2008 (22:36) | Reagovat
Re: Reklamní recenze
nebudu ti brát názor... ale myslím že sem na zde ozval jeden "zmijozelský"... :D a za albatros nekopu nemám důvod... kniha je pořád stejná, na nakladatelství nezáleží...
Popluh | 7.2.2008 (23:12) | Profil | Reagovat
Kdybysre uměli anglicky, zjistili byste, že to naposledy si vymysleli v Albatrosu. Na originální verzi nic takového není, kniha končí.
oo7 | 8.2.2008 (14:20) | Reagovat
Re:
vím že na originále je něco jiného a taktéž doufám v to, že relikvie smrti jsou posledním Potterem. Ale na českém vydání je naposledy...? a to respektuji, navíc je to celkem výstižné... přeci jen nikdo neví, zda-li se náhodou za pár let neobjeví další potter. A nehodnotím knihu podle nakladatelství i když s některými kroky albatrosu nesouhlasím...
Popluh | 8.2.2008 (14:37) | Profil | Reagovat
Kniha dobrá ale za ten konec by zasloužil někdo pořádně proliskat
Micin | 9.2.2008 (18:48) | E-mail | Profil | Reagovat
Re:
Souhlasím :-)
Doupeak | 9.2.2008 (18:51) | Reagovat
Škoda, že to bylo tak krátké =)
Harry Potter je prostě skvěle napsaná série a já jsem jen smutný, že už je konec. Poslední knížka byla úplně skvělá a dlouhým čekáním, jímž jsem musel protrpět, byla ještě tím lepší. Jedině se mi ovšem nelíbil epilog, který bych spíš čekal v nějaké parodii ( Nejlepší byla ta jména : Albus Severus, Hugo, ...=D ) a který také zhatil všechny naděje na pokračování =(.

Jinak k recenzi. Byla určitě velmi výstižná a dobře napsaná, i když já sám bych si nedovolil hodnotit nějakou knížku. Jestli nějaký moment tam byl přidán správně, anebo jestli se něco Rowlingové nepovedlo. Podle mě to je prostě příběh, a tak by se to mělo brát. (s výjimkou epilogu=).

Tom151 | 9.2.2008 (20:32) | E-mail | Reagovat
Re: Škoda, že to bylo tak krátké =)
Musím znovu souhlasit. Taky mě štve, že už žádný díl nebude a taky se mi nelíbil epilog. Ty jména fakt hnus... Když jsem si přečetl jméno Albus Severus... chtělo se mi blítt :-D
Doupeak | 9.2.2008 (20:43) | Profil | Reagovat
Re: Re: Škoda, že to bylo tak krátké =)
mě se naopak Albus Severus líbil :P:D jo bylo to gesto jak hrom, ale prostě se mi to líbilo :) ale ten Hugo... :D
Popluh | 9.2.2008 (21:14) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Škoda, že to bylo tak krátké =)
Gesto, ktere jsem trochu nechapal...Vzdyt Snape mel rad jen Lily a Harryho stejne ani ne..Nebo proc se k nemu choval tak zle? Vzdyt by to voldemort nezjistil...
Tom | 10.2.2008 (22:57) | E-mail | Profil | Reagovat
Naposledy...?
---upozornění pro cestující: Komentář může obsahovat drobné a nenápadné spoilery (nebo aspoň jeden :D )---
Tak tedy. Pokud bych se měl vyjádřit k samotné knize, tak jsem si jistý, že nás fanoušky musela prostě nadchnout, a taky že ano... ovšem je pravda, že některé pasáže jako kdyby byly tak trochu.... zbytečné. Nerad vyloženě hodnotím umělecká díla ostatních, protože jde především o jejich vyjádření a o to, co chtěli říct oni...proč tedy někomu, kdo něco napsal/namaloval/natočil (či popřípadě udělal ještěněco jiného), vytýkat, že tohle se tam nehodí...? Do jisté míry je to jen jeho věc, prootže on to tak chtěl mít a hotovo, konec diskuse.
To jsem jen tak předeslal k tomu, abych tuhle myšlenku mohl vzápětí zakopat, protože i když s ní jinak souhlasím, nemohu se ubránit dojmu, že některé smrti byly tak trochu zbytečné a místo aby vedly například k vyvolání pocitu lítosti nad "umřivšími", člověka ten fakt, že zemřely, spíš naštval a popudil (to se týká hlavně kouzelníků zesnulých v posledních kapitolách). Epilog asi nemá cenu komentovat, odvolám se ale na to, že když to tak chtěla napsat, je to vlastně její věc, zčásti určitě. I když Hugo a Albus Severus jsou trochu legrační.
Naposledy...? možná, nebo aspoň pro mě, by to nemuselo znamenat, že tak chtěl Albatros naznačit možné pokračování. Já osobně jsem to pochopil spíš skoro tak, že to všechno bývalo mohlo být naposledy - otevření Bradavic, setkání s Wealseyovými apod... co kdyby to totiž bývalo dopadlo trochu jinak?
Darky | 11.2.2008 (21:21) | E-mail | Reagovat
"Předchozí knihy neměli moc prostředí." Ta věta nedává smysl a navíc je tam hrubá gramatická chyba.
Iona | 12.2.2008 (10:53) | Reagovat
Re:
mě ta věta ale smysl dává - mělo to být tak, že předchozí díly nenabídly nějak moc rozdílných prostředí a odehrávaly se většinu času jen na jednom místě
piCZta | 12.2.2008 (15:20) | E-mail | Profil | Reagovat
nej
Ta knížka je super ! Ty relikvie..a to všechno! Ale trošku je smutný že zemřelo tolik lidí...Fred,Lupin a to má mimčo Teda...no mám poslední kapitolu ještě sem to nedočetla ale chtěla bych aby nikdy neskončila fakt se mi to moc líbilo...:'-(
Lenka | 2.3.2008 (15:55) | E-mail | Reagovat
Re: nej
Tak už sem to dočetla a ...souhlasím s váma ten Albus Severu no ...:D(pro někoho to může být velká pocta...:D) a já sem tak věřila že Hermiona skončí s Krumem! A vono ne...a Hugo....:D zajmaví ....škoda že je to poslední díl bude se mi po Harry Potterovi stískat...:-)
Lenka | 5.3.2008 (18:31) | E-mail | Reagovat
Nevím, proč bych měla automaticky být dítě jen proto, že čtu Harryho Pottera. Přesto jsem všech sedm dílů přečetla s velkou chutí a několikrát jsem se ke knihám vrátila.
Co se týká sedmého dílu, tady bych asi nejvíc souhlasila s autorem recenze. Přestože tam bylo mnoho výborných věcí, bylo tám i několik hluchých a trapných míst. Jako by to psaly dvě Rowlingové. Přesto, ty zajímavější momenty převládly, a kapitola, kdy se Harry jde vydat Voldemortovi, byla hodně dojemná. Jsem taky ráda, že se Snapeovi konečně dostalo zadostiučinění, i když až po smrti. Jen mě zklamalo, že v tomto díle měl tak málo prostoru. Odhalení Brumbála mě moc nepřekvapilo, působil na mě už dávno jako člověk, který udělal nějakou strašnou chybu (potvrzeno to bylo v šestém díle, scéna v jeskyni - zabij mě!) a snažil se ji napravit. Proto také byl tolik tolerantní k druhým a proto dával mnoha lidem nové šance.
K epilogu můžu říct jen to, že mě s ním smířila jediná věta (když Harry mluví se svým synem o jeho jméně - a tím očišťuje Severuse Snapea.)
Celkově Harry Potter patří k mým nejoblíbenějším knihám. Zvláštní je, že celá série má několik různých stylů.
ANA | 28.9.2009 (14:48) | Reagovat
...
Tak s tim fakt nesouhlasim.Mě se líbila celá kniha - obzvláště ten konec.Podle mě je hloupost to tolik řešit.Já když jsem okolo sebe slyšela samou kritiku - tak jsem se připravovala na nejhorší a ono se z toho vyklubal úžasný příběh.Fakt nechápu ty co se jim furt něco nelíbí.Jednou je to tohle podruhý zas tamto.Ono ten kdo je na to tak upjatej tak vždycky si najde nějakou kravinu, kterou si představoval jinak.Já si prostě nic nepředstavovala a o to víc se mi tato kniha líbila a už se nemůžu dočkat filmového zpracování......A vsadím se že až to bude zfilmované tak to budou zase od vás a spol. samý kecy typu - ale tohle tam fakt nemuseli dávat a tohle úplně zkazili - jenom pro informaci - filmaři to taky nemaj jednoduchý (tato kniha je velmi obsáhlá a všechno se jim tam prostě nemůže vejít)
Fun | 1.10.2009 (11:46) | Reagovat
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132