Galaxie Team
GALAXIE
Taťána, pátek 29.3.2024, 2:20:18
17.5.2006
Match Point - Hra osudu

Match Point - Hra osudu

Ve svém novém filmu se nám režisér Woody Allen snaží dokázat, že náš život značně ovlivňuje vrtkavost štěstěny. Právě ona může rozhodnout o tom, zda se pomyslný míček života překulí na tu správnou stranu.
 

Velké štěstí potká bývalého tenisového hráče Chrise Wiltona v podání Jonathana Rhyse Meyerse (Blafuj jako Beckham), který neměl prostě dost trpělivosti, aby se propracoval mezi světovou elitu, a raději zvolil kariéru učitele tohoto bílého sportu. V prestižním londýnském tenisovém klubu se spřátelí s jedním ze svých žáků, Tomem Hewittem, jenž je členem vyšší anglické společnosti, a díky němu se dostává do kruhů, které mu nabízejí život na vysoké noze. Po zjištění, že opera je jejich společnou vášní, se vydávají na představení, kde Jonathan pozná společnost celé Tomovy rodiny a především jeho sestry Chloe, jejíž láska k němu mu nezůstane dlouho utajena. Vzápětí na jednom ze srazů zámožné rodiny Hewittů potká začínající herečku Nolu (Scarlet Johansson), okouzlující Tomovu snoubenku, po které hned vyjede. Nola po rozchodu s Tomem a po krátké americké anabázi jeho lásku opětuje, a tak máme zaděláno na klasický milostný trojúhelník. Má Chris volit jistotu a komfort s ne tak okouzlující Chloe či dát přednost vášnivému vztahu s Nolou?


Woodymu Allenovi se již pravděpodobně přejedlo otřepané klišé svých filmů plných depresivních, neurotických a nerozhodných podivínů, kde základním stavebním prvkem je intelektuální scénář a v jejichž valné většině si i sám zahrál. Dokonce i tolik opěvovaný New York se nestal lokací, v níž se příběh odehrává. Děj se tentokrát přestěhoval do Londýna a všechno je jinak. Tedy spíš skoro všechno. Autor totiž opět vsadil na scénář, který v záplavě filmových adaptací literatury nebo komiksů a spoustě sequelů osvědčených titulů, působí jako svěží vánek. Postavy jsou napsané střídmě a nijak nevybočují z normálu sociálního postavení, v němž se nacházejí. Rodiče Chloe a Toma jakoby z oka vypadli příslušníkům vyšší vrstvy. Penelope Wilton (Pýcha a předsudek) hraje matku, která si velice zakládá na svém společenském postavení a svému synovi by nejradši sňatek sama dohodla. Američanka Nola se jí nezdá vhodná pro jejího syna a Penelope tedy svými činy působí jako katalyzátor pro další vývoj děje. Naopak otec v podání Briana Coxe (Trója) si zachovává odstup a její výlevy mírní.


Ústřední herecké duo Meyers - Johansson (Ztraceno v překladu) působí věrohodně pouze v určitých částech příběhu. Seznámení a pověstné zajiskření nám neunikne, stejně jako stále větší Chrisova touha Nolu vidět. Jejich vášnivá setkání vidíme v kontrastu s uvadajícím vztahem Chrise s Chloe, ze které se v průběhu příběhu stane jeho žena. Chloe se vytrvale ale bohužel neúspěšně snaží otěhotnět. Po poradě s odborníky na plodnost nutí svého manžela k sexu, který už je pouze mechanickou a ne nijak živelnou záležitostí. Meyers bohužel působí pořád stejně. I když se mu v hlavě honí nejďábelštější myšlenky, jak celý problém urovnat ve svůj prospěch, vy netušíte vůbec nic a jeho jednáním v závěru snímku budete hodně překvapeni. Právě nedostatečná prokreslenost jeho postavy je jedním z hlavních problémů filmu. Všechno nejde na vrub pouze Meyerse, ani scénář totiž neobsahuje žádné scény, ve kterých bychom viděli přerod jeho charakteru, ani scény vykreslující jeho minulost, po kterých by nám došlo, co ho k jeho jednání vedlo.


Celý snímek je vlastně postaven na motivu štěstí. Allen mu přikládá významnou roli v našem životě. Přesto z tohoto postoje několikrát vybočí a dokáže nám, že ne všechno je pouze dílem štěstěny. Chris má ovšem stále štěstí a ve chvílích, kdy svůj osud bere do vlastních rukou, prohrává na celé čáře. Žánrově se snímek potácí někde na hranici romantiky a dramatu a v závěrečné půlhodině i krimi. Rozjezd je hodně pomalý a film by potřeboval trochu prostříhat. Allen bohužel nejvíce ztrácí v dramatické části. Přeci jenom toto Allenovo dílo by nemělo být založeno pouze na kvalitně napsaných dialozích, ale i na situačním dramatu. Větší míry napětí se tak dočkáme pouze v závěrečné fázi. Jenže ani ona není nijak brilantně natočena. Závěr je příliš nepravděpodobný a hodně přitažený za vlasy.


Absolutně neallenovský film, který je rozhodně lepší, než jeho novější počiny, ale přesto se cesta do neprobádaných vod, tak úplně nepovedla. Nejvíce doplácí na svojí závěrečnou konstrukci a na nedokonalost v prokreslení některých charakterů.


Název:Match Point
Český název:Match Point - Hra osudu
Žánr:drama/thriller/romantický
Délka:124 min.
Země výroby:USA/VB
Rok výroby:2005
Režie:Woody Allen
Hrají:Scarlet Johansson, Jonathan Rhys-Meyers, Emily Mortimer, Matthew Goode, Brian Cox, Penelope Wilton
Hodnocení na IMBD:7,9/10
Hodnocení na CSFD:82 %
Ocenění:nominace Oskar 2006 (nejlepší scénář), 4 nominace Zlatý glóbus 2006 (nejlepší režisér a film, nejlepší scénář, nejlepší ženský herecký výkon ve vedlejší roli- Scarlet Johansson)
Rozpočet:$ 15 milionů
Celosvětové tržby:$ 78,265,575 (k 29. 4. 2006)
Hodnocení:75 %


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Match Point - Hra osudu (0 komentářů)
Jméno:E-mail:
Předmět:
Text:
Kontrolní otázka: 0 + 7 =
Tip: Nechcete stále vyplňovat své údaje a kontrolní otázku? Zaregistrujte se. Pokud již svůj účet u nás máte, přihlašte se.
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132