Galaxie Team
GALAXIE
Rostislav, pátek 19.4.2024, 3:23:02
4.9.2008
Mirror’s Edge – bude to vůbec zábava?

Mirror’s Edge – bude to vůbec zábava?

Je sice předčasné vynášet soudy nad hrou, která ještě nevyšla, ale nemohl jsem si pomoct a musel to ze sebe dostat.
 

V první řadě bych se vám všem chtěl omluvit. Vy, kteří čekáte preview na tuto novou hru od švédských DICE, budete zklamáni. Toto není klasický článek, který by vás měl seznámit s fakty. Pokud přece jen hledáte informace o Mirror’s Edge, následujte prosím tento odkaz, který vás nasměruje na preview. Tenhle článek tedy není jako každý jiný. Co je na něm tak zvláštního? Především se nezaměřuje na přednosti a všechno, čím nás PR manažeři krmí. Jde o subjektivní názor jednoho nespokojeného hráče, kterému se nelíbí, co EA (ne)umí.

Inovativní hry od EA

Ač se Electronic Arts zapsalo do paměti hráčů stále stejnými (pro některé stále horšími) ročníky FIFY či NHLka, hodlá z této cesty sejít. Ne že bychom se museli s FIFOU rozloučit, to zdaleka ne, ale vedení EA před nějakým časem vydalo zprávu, že každý rok přinese na trh několik zcela nových her, které nebudou pokračováním žádných jejich předchozích her. Že by je ždímání všech možných i nemožných licencí přestalo bavit? Tomu snad nikdo nevěří. Přesto ale chtějí dostát svému slibu a už tento rok si pro nás připravili několik her, které by jej měli pomoci splnit.

 

Zanedlouho (konkrétně v pátek, 5. září) dorazí na pulty obchodů dlouho očekávaný projekt herního génia Willa Wrighta. Řeč je samozřejmě o Spore (preview). Pokud se mezi nové hry dají počítat ty založené na filmové a nyní již i knižní licenci, pak je druhým pokusem o originalitu Conquest vycházející z Pána Prstenů. Posledním titulem se má stát nová akční hra od studia DICE, která se k nám dostane v polovině listopadu. Podle slov EA má jít o velmi zajímavý počin, který bude obsahovat mnoho originálního.

První hratelné ukázky si EA nechávalo až na letošní léto, kdy proběhly dva největší herní veletrhy – E3 v Los Angeles a Games Convention v Lipsku. Do té doby jsme hltali pár screenshotů a jediný trailer. Prezentace měla hráče navnadit a přimět je, aby si datum 14. listopadu zakroužkovali pořádně tlustým fixem. Bohužel, povedl se jim spíše opak, minimálně co se týče mě.

Grafické zpracování

První věc, které si hráč po spuštění hry (v našem případě prezentace) všimne, je vizuální zpracování. Mirror’s Edge se odehrává v budoucnosti a podle toho musí také vypadat. Hlavní barvou použitou ve hře se stala modrá. Skoro to vypadá, jako by celé město bylo „postaveno“ z různých odstínů této barvy s občasným využitím oranžové či červené. Zpočátku se mi to zdálo vynikající a hezky futuristické, ale prakticky ihned po shlédnutí ME v pohybu jsem si uvědomil, že se zase o takový zázrak nejedná. Grafika se po chvíli okouká a má tendenci omrzet, jelikož nepřítomnost více různých barev lidskému oku příliš nelahodí. Z přednosti se tak velmi rychle stane slabina.

 

Různorodost prostředí se také moc nekoná. Jistě, proběhneme se ve stokách, podivně vypadající továrně vyrábějící bůhví co, a také se třeba podíváme do metra, ale ani to hře moc nepřidá. Kladně bych hodnotil, že modrá se v těchto lokacích vytrácí a je nahrazena jinými barvami, i když použitá zelená ji jen supluje a brzy se okouká také. Kdyby byla hra dlouhá jen pár minut, nikdo by si toho nevšiml. Dále se mi zdá, že prostředí je prázdné a prostor nevyužitý. Sice to může být součástí příběhu a vysvětlení přijde ve hře, ale neříkejte mi, že se nikde nemůže povalovat lopata se smetákem, anebo že nikde nenarazíme na kupu odpadků ani ničeho jiného. Srovnejte si okolní screeny se screeny z Mafie 2 a hned poznáte, co se mi nezdá.

Příběh

K moci se dostala totalitní vláda a hned zavedla velmi radikální kroky pro odstranění kriminality. Přijala zákony o sledování komunikací, které jí umožnily číst cizí SMSky, poštu, e-maily apod., aniž by za to musela čelit soudu proti omezování lidské svobody. Účel sice světí prostředky, avšak ani v tomto případě to nevyšlo. Kriminalita sice značně ochabla, ale o to je prováděna profesionálnějším způsobem. Vzniklo nové povolání, tzv. „runner“, které na tyto zákony zvysoka kašle. Úkolem runnerů je bez zbytečných otázek přinést balíček určené osobě a nenechat se chytit policií. Jediným způsobem, jak toho dosáhnout, je naučit se být rychlý, protože policistů je hodně a moc se nevyptávají. Na počátku hry je sestra Faith obviněna z vraždy, kterou nespáchala a Faith se ocitá na „špatné“ straně zákona (tedy té, která nepodporuje současný režim). Stává se jedním z runnerů a chce za každou cenu svou sestru zachránit.

 

DICE si k vytvoření příběhu pozvali spisovatelku a scénáristku Rhiannu Pratchettovou. Jedná se rozhodně o krok správným směrem, ale ani skvělý scénář nemusí hře pomoci. Zatím ve všech hrách od DICE hrál příběh druhé housle a sloužil jen jako zařazení do určitého časového období. Je to zejména proto, že předchozí hry od tohoto studia byly bez rozdílu multiplayerové akce (Pinbally a jim podobné zanedbáme ;-)). Přeskočit plot, podlézt pod trubkami a dlouhým skokem se dostat na protější budovu. Mezi tím se i sebelepší příběh může ztratit neznámo kam.

Bude se to prodávat?

Tyto výše jmenované nedostatky, kterých se Mirror’s Edge s velkou pravděpodobností nevyvaruje, zpočátku nebudou mít na prodejnost velký vliv. Zejména proto, že se budou blížit Vánoce a to hry nakupují i absolutně neznalí lidé, kteří by rádi potěšili své blízké. Dalším faktorem, který ME pomůže, se stane hype, který EA kolem svých her pravidelně dělává (někteří říkají, že to jediné EA umí). Nicméně ani to nebude na první příčky v žebříčcích prodejnosti stačit. Vždyť vychází mnohem očekávanější pecky, které tato místa obsadí na dlouhé týdny a držet se jich budou zuby nehty. Call of Duty se vrací zpět do druhé světové, Grand Theft Auto přichází se čtvrtým díle konečně i na PC, Bethesda dokončuje pokračování legendárního Falloutu a Ubisoft chce vyzvat Crysis se svým Far Cry 2. A to byla jen malá ochutnávka, skvělých her se letos chystá více než požehnaně, takže takové Mirror’s Edge si moc neškrtne. EA by udělalo mnohem lépe, kdyby si vzalo příklad z Valve. Stačilo by udělat ME kratší, svižnější a s pořádným vizuálním zpracováním. Díky tomu by se vyhnuli repetetivnosti úkolů a stereotypu. Pak by jej mohli přibalit k nějaké jiné hře jako bonus (pořád tajně doufám v Battlefield: Bad company pro PC), popř. prodávat za budgetovou cenu, aby si ME mohl dovolit každý. To se však nestane, protože EA je EA a tato skutečnost se nikdy nezmění.

Poznámka na závěr: Chtěl bych dodat, že i já si ME zahraji. Do léta jsem se na něj neskutečně těšil a touha zahrát si jej ve mně stále zůstává. Také se chci přesvědčit, na kolik se moje předpověď vyplní a kde jsem se sekl. Předpokládám ale, že z 85 % se tento můj odhad vyplní. A cena bez koruny 1100 je jen takovým hřebíčkem do rakve.


pošli na vybrali.sme.sk

(4 komentáře)
Jméno:E-mail:
Předmět:
Text:
Kontrolní otázka: 9 + 4 =
Tip: Nechcete stále vyplňovat své údaje a kontrolní otázku? Zaregistrujte se. Pokud již svůj účet u nás máte, přihlašte se.
2 autor
Škoda, chtěl sem podobný článek napsat sám, ale nesl by se v dost jiném duchu. Vytýkat ME slabý příběh je IMHO zbytečné, nikdo od té hry děj nečeká. Grafika vypadá z obrazů jednotvárně, je však důležitá pro orientaci v prostoru a snadnou identifikaci cíle. Čím mě ale článek zklamal je absence zmínky o tom, že ME bude s největší pravděpodobností lineární záležitost, poslední video prezentující alternativní cesty je doslova k smíchu, rozhodnout se mezi tím, zda překážku zdolám přeručkováním či během po zdi mi přijde tristní. Soudě dle videí vypadá ME na velmi krátkou hru ( tvůrci ukazují v pohybu pouze jediný level ), což mě osobně děsí. Uvidíme v listopadu...
Xatrix | 5.9.2008 (10:56) | Profil | Reagovat
Re: 2 autor
V dost jiném duchu? Právě přizváním paní spisovatelky chtěli možná v DICE dosáhnout kvalitnějšího příběhu (pokud to nebyl jen marketingový tah ze strany EA, který by zajistil vyšší prodeje), ale příběhu se opravdu bojím. To samé se týká grafiky, která je sice snadná a lehce se v ní orientuje, ale na druhou stranu ta jednotvárnost až bije do očí a neškodilo by, kdyby byla jen trochu barevnější a uvěřitelnější. Lineárnost jsem měl v plánu napsat, ale neměl jsem o co tuto část opřít, jelikož video vyšlo až po napsání tohoto článku. Ten jediný level sice ukazují pořád, nicméně možná je to tím, že žádný jiný nemají v prezentovatelné formě. Což je na jednu stranu přijatelné vysvětlení, ale na stranu druhou zase trochu zvláštní, pokud hra má vyjít opravdu v listopadu. Uvidíme, moc šancí ale do ME nevkládám.
piCZta | 5.9.2008 (18:28) | E-mail | Profil | Reagovat
Re: Re: 2 autor
Tím jiným duchem jsem myslel zaměření článku, věnoval bych se právě linearitě a přínosu ME herním trendům, neber to prosím jako nějaký pokus shazovat tvůj článek... Ještě bych dodal, že docela chápu, proč tvůrci prezentují hru pouze prostřednictvím jediného videa. ME bude zřejmě lineární hrou, kdy největší výsadou bude zkoumání optimální cesty v co nejlepším čase, pokud by ukázali všechny levely, hráči by hráli přesně podle nich...
Xatrix | 5.9.2008 (19:32) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: 2 autor
Neberu, to se neboj ;-). Prezentace jediné úrovně má možná jiný důvod. Třeba takové Call of Duty je lineární více než by bylo zdrávo, ale ty miliony hráčů, co jej hrají, musí na CoD mít něco rádi. Pokud někdo dělá lineární střílečku, musí umět udělat hru zajímavou jiným způsobem, než by byl alternativní průchod. U CoD je to zejména rozdílnost misí a neskutečný filmový zážitek. To ME nikdy nebude mít, soudě dle videí. Dnešní hry se výhradně zaměřují na jednu jedinou featuru a vše ostatní musí jít na její úkor. V případě ME je to parádní zpracování pohybů hlavní hrdinky a parkour v třicetimetrových výškách, vše ostatní už je nepodstatné.
piCZta | 5.9.2008 (19:42) | E-mail | Profil | Reagovat
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132