Galaxie Team
GALAXIE
Soňa, čtvrtek 28.3.2024, 8:54:51
27.11.2008
Nový měsíc (New moon) – Stephenie Meyerová

Nový měsíc (New moon) – Stephenie Meyerová

Podruhé a tentokrát bez rukaviček.
 

Bez rukaviček na mých rukou…

Když jsem při hodnocení prvního dílu uváděl, že mě překvapivě neodradil od dalších pokračování, po přečtení toho druhého bych to jasně připsal k největším záporům Stmívání. Pokračování totiž rozhodně nepotvrdilo vzestupnou tendenci série. Místo aby Nový měsíc vsázel na věci, které se v případě prvního dílu osvědčily z kvalitativního hlediska, sází na věci, které se dobře prodávají… holkám. Jestliže první díl líčil pocity prvotní zamilovanosti, druhý se zabývá rozchodem… a bohužel i následným usmířením.

Jak už jsem naznačil, a jak asi bylo všem jasné, žádný harmonický vztah netrvá věčně. Ne, to by pak rozněžněné puberťačky ztrácely pocit reálna. Kupodivu je to možná vůbec největší předností Nového měsíce. Jisté mráčky už se objevovaly na konci Stmívání, pravá bouřka přichází až nyní. Edward je pryč a Bellu čeká opět jiný život, život bez Něj. Následná melancholie a pocit smutku je rozhodně nejlepší pasáž, a tak nezbývá, stejně jako v případě předchozího dílu, pochválit začátek knihy. Edwardův odchod a autorčina neschopnost vymyslet něco nového tak na scénu vhání staronovou postavu Jacoba, syna starého rodinného přítele Billa. Byl to právě on, kdo pomohl Belle zjistit pravdu o Edwardovi a je to on, kdo jí pomáhá zaplnit díru, kterou v ní zanechala jeho ztráta. Nic však není tak jednoduché, jak by se mohlo na první pohled zdát.

Jisté náznaky se objevily již v prvním díle právě v rozhovoru Belly a Jacoba na pláži, prostor k rozvinutí ale dostávají až teď. Bohužel, autorčina originálnost opět selhává, i když na druhou stranu, jak může selhat něco, co prakticky neexistuje? Vývoj vztahu nových nejlepších přátel se odehrává v podobném duchu jako předtím s Edwardem, jen s pár drobnými rozdíly. Ostatně, na podobný pocit deja vu se v knize ještě několikrát naráží, jako by Meyerová sama ukazovala na chyby. Když už se však dočkáme jisté obměny, objeví se další již dříve známý jev. Víme stejné věci, které ví Bella. A z toho, že se o ní v knížce mluví jako o chytré a vnímavé holce, bych si vyvodil, že se tak bude i chovat. Nyní se zdá, že je mnohem lepší herečka, než si Edward myslel. V duchu zásad Kirka Lazaruse opravdu nehraje 100% dementa, ale prvotní známky mírné retardace se dají postřehnout. Jak jinak si vysvětlit, že jí unikají naprosto zjevné věci? Snad každý čtenář ví, co se skrývá za tajemstvím v rezervaci La Push. Nebo aspoň každý čtenář, který kdy viděl například Underworld, a ani v tomto případě se nejednalo o první zpracování tohoto tématu. Bohudík je nakonec Jacobem vyzvána, aby to celé pochopila a ono to najednou jde, to jí ani nemusel říct nic nového. A tak zažívám další deja vu i já, když musím, stejně jako u předchozího dílu, vytknout prostřední pasáž knihy. V případě Stmívání ji však ještě mělo co vykompenzovat.

A ono to vypadalo, že se zvedne i Nový měsíc. Minulý čas je ale bohužel opravdu na místě. Po prostřední části sklouzne příběh ke svému rozuzlení a vůbec poprvé je vývoj následujících situací nepředvídatelný. Dramatické finále sice není tak dramatické, jak by si autorka přála, na druhou stranu ale není odhalitelné už v polovině knihy. Bohužel se opět dostavila i stará známa vykonstruovanost, kdy to velké a napínavé finále (snad to není na fanynky série příliš sarkasmu) vlastně nahrálo Belle do karet, ale zas ne tak moc, aby tahle série nedosáhla brzkého konce. Sice jsem viděl jen málo důvodů, proč by po něm měla být tak psychicky zdeptaná, ale zrak mi asi trošku kalí fakt, že čůrám ve stoje. Bohužel ale tímto rádoby emocionálním finále nic nekončí, teď se bude vysvětlovat. A to dlouho. A ještě ke všemu to, co bylo nad slunce jasné. Bella se opět na chvíli vrátí do předstírání mírné hlouposti (ani Tom Hanks neodvedl při převtělení se do jednoduchého Forresta Gumpa tak dobrou práci) a nechá Edwarda vysvětlovat věci, které byly jasné každému racionálně uvažujícímu čtenáři. Zvlášť po všech předchozích Edwardových řečech jak moc je pro ni nebezpečný. Možná by některým fanynkám prospělo, kdyby víc vnímaly slova a nesnažily se usilovně si představit toho andělsky krásného Edwarda, který kupodivu vypadá jako jejich spolužák. Mě nic takového nehrozilo, spíš jsem měl problém s otáčením stránek, jak byly v závěru polepené od všeho toho medu.

Nový měsíc přinesl spíš nový rozměr pekla, ve hře ho v mých očích udržel jen slušný začátek a fakt, že se stále dobře a plynule čte a není problém ho dát na jeden zátah. Přinesl i vskutku nečekaný poznatek o masochismu, kterého mám v sobě zřejmě víc, než jsem si myslel. Jak jinak si vysvětlit, že hodlám v četbě série pokračovat? V naději mě drží snad jen častá citace Romea a Julie (bohužel jen v romantických záležitostech), ale když dokázal Shakespeare napsat konec s koulema, proč by to nezvládla i Meyerová? No… důvodů je spousta, ale asi jsem ještě nepřišel o všechnu naivitu.

Název New moon
Český název Nový měsíc
Autor Stephanie Meyerová
Překladatel Markéta Demlová
Počet stran 464
Rok vydání 2008
Doporučená cena 349 Kč
Nakladatelství Egmont ČR
Hodnocení 40 %

pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Nový měsíc (New moon) ? Stephenie Meyerová (22 komentářů)
Jméno:E-mail:
Předmět:
Text:
Kontrolní otázka: 2 + 3 =
Tip: Nechcete stále vyplňovat své údaje a kontrolní otázku? Zaregistrujte se. Pokud již svůj účet u nás máte, přihlašte se.
Tenhle díl byl děsně nudný. Hlavně, když půlka knihy je jen o tom, jak si Bela stýská po Edwardovi a jak zkoumá něco na Jacobovi.. A ještě jí trvá zjistit, že je vlkodlak strašně dlouho. Ale zase, druhá část knihy kdy se tam nějak zase vmísí upíři mě baví. Třeba to s Itálií? No omlouvám se pokud tohle je až ve 3 knize..Ale mě to splývá všechno vjedno. :D
NikkiNicotine | 1.12.2008 (20:11) | Profil | Reagovat
Re:
Souhlasim .... nejlepší to bylo od části, kdy se vrátila Alice..
Karolča | 17.1.2009 (11:58) | E-mail | Reagovat
co se skrývá za tajemstvím v rezervaci La Push? já to naprosto nechápu
Ou jé | 24.12.2008 (10:54) | Reagovat
autor recenze si s autorkou knihy moc nezadá...příliš rozvláčné texty (v případě autora i s chybami) jsou vlastní oběma. Nejhorší i tak zůstává překladatelka, což budiž panu Poplužníkovi slabou útěchou...
magdaléna | 27.12.2008 (14:44) | Reagovat
...
No tys nám dal, skoro jsem se až zatyděla, že při čůrání sedim:) Ale každopádně tvoje rencenze mě pobavila a to druhého dílu určitě jdu.
jana | 31.12.2008 (18:42) | E-mail | Reagovat
ehmm....ses skvely kritik, ale zajimalo by me proc to ctes, kdyz je tak do oci bijici ze je to takova holcici hovadina?
ane | 6.1.2009 (14:56) | E-mail | Reagovat
Re:
proč? tak za prvé mě první díl zas tolik neodradil, spíš naopak, a jak jsem zmínil, druhý díl "měl" být lepší, tak proč si ho nepřečíst že?
Popluh | 6.1.2009 (19:16) | Profil | Reagovat
Re:
S tvou kritikou rezolutně nesouhlasím. New moon (Nov) na čtenáře těžce dolehne až sebevražednou atmosférou. Navazuje velice chytře na vnitřní souboj který Edward sám se sebou svádí a přenáší na člověka tíhu jak dobře popsaných utrpení hrdinky tak nevyslovených ale zjevně ještě větších trýzní ze sebeobětování Edwarda. Stránku po stránce vás jako na skřipec natahuje aby v závěru povolil a vy jste si mohli vychutnat návrat všech končetin zpět na své místo... Přináší až sadomasochistickou rozkoš díky Autorčině talentu pro popis emocionálních a fyziologických výkyvů jejich hrdinů.
Pokud má někdo názor že se na konec happyend nehodí, nezbývá mi než politovat jeho silně pokroucenou duši.
Pravdou je, že Bella si dáva docela na čas s prohlédnutím pro čtenáře do očí bijících skutečností, ale to právě proto, že ona není netrpelivým čtenářem, nýbrž utýranou zmatenou duší, sotva udržující svoje tělo v chodu.
Rozhodně se také stavím proti zaškatulkování knihy jako "holčičí"! Jsem 24letý student medicíny a celou ságu jsem přečetl jedním dechem! Hodnotím jí velice vysoko na mém žebříčku a dokonce uvažuju že si ten vyjímečný zážitek někdy zopakuju. Je ovšem možné, že český překlad nenabízí tak kvalitní zábavu... To nemohu posoudit, četl jsem pouze originál.
tommyONE | 18.1.2009 (16:12) | E-mail | Reagovat
Re: Re:
P.S.: Víš vůbec že se v La Push vůbec nejedná o Vlkodlaky? (narážím na dle mého názoru ne zrovna promyšlenou komparaci se světem v Underworld...)
tommyONE | 18.1.2009 (16:17) | E-mail | Reagovat
Re: Re:
konečně nějaká argumentace :) k té sebevražedné atmosféře: zrovna sebevražednou bych ji nenazval, ale rozhodně je to zrovna na tuhle sérii celkem síla, možná právě tu pasáž po odchodu Edwarda hodnotím asi jako nejlepší z celé knihy. Jak po stránce atmosféry, tak po stránce vtáhnutí čtenáře do knihy. Ale stejně si nemyslím, že by to byla naprostá špička, jen mě tam spíš něco podobného příjemně zaskočilo.

K happy endu. On se tam samozřejmě hodí, respektive ty knížky jsou tak vystavěné, což ale neznamená, že se to všem musí líbit :) žádné hodnocení není objektivní.

Samozřejmě, ne každé holce tahle knížka sedne a ne každý kluk k ní má odpor. Jenže celým svým stylem směřuje Stmívání spíš k románům pro dívky (pouhé konstatování), což ale neznamená, že je výhradně pro ně (opět se to nedá posoudit objektivně, každý je jiný, s jiným vkusem).
Popluh | 18.1.2009 (17:36) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re:
k tvému P.S.: Nevím, jelikož jsem zatím u Nového měsíce s četbou série skončil, nicméně jsem se po tvém upozornění pozeptal osoby více zasvěcené, která mi to taktéž potvrdila. Akorát nevím, jestli se mi kvůli osvětlení situace v La Push chce číst i Zatmění. :D
Popluh | 18.1.2009 (17:42) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re:
Rozhodně sem nechtěl ani tobě, ani nikomu jinému ubírat právo udělat si na knihu vlastní názor at už pozitivní či negativní...
V zásadě jsem chtěl jen tvé kritice trochu odlehčit. V mnohých názorech se stebou souhlasím. Celá série má určitě čtenářskou a fanouškovskou základnu hlavně v něžném pohlaví, doufám jen že to ze mne a mě podobných nedělá zženštilce:) Nazval bych se spíš snílkem pokud bych se měl kategorizovat. Také se mi líbí parafrázování a citace klasiků a také bych jich ocenil větší porci.
Abych to zkrátil, nechtěl jsem říct že je to dílo hodné Nobelovky, ale rozhodně svěží příspěvek hned k několika žánrům se speciální vlohou pořádně rozpumpovat fantazii u nás snílků, romantiků a idealistů;)
tommyONE | 19.1.2009 (01:28) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re:
TommyONE, s tvým názorem souhlasím, ještě víc potěší, že tuto ságu pochválí kluk. I když podle reakcí na internetu vím, že Stmívání čtou i kluci, převážně se líbí spíš dívkám a ženám. (Logicky, je tam méně akce a téměř žádná krev).
Osobně tě za zženštilce nepovažuji, prostě se ti kniha líbila, zaujala tě a vtáhla do svého světa.
Myslím, že ve své reakci jsi celkem přesně vystihl právě citové reakce Belly i Edwarda. A podle všeho i podstatu celé knihy.
ANA | 28.9.2009 (13:27) | Reagovat
Mě to absolutně nezajímá kdo si co myslí.Já osobně si myslím že všechny tři díly sou super...Jen kdo četl všechny díly promění Edward Bellu v upíra???Pls na můj mail mi odpovězte!xD Dík...
elizabeth.1997 | 14.1.2009 (14:24) | E-mail | Reagovat
Já jsem viděla pouze film Stmívání a zaujal mě natolik že si další díl hodlám přečíst. Je asi pravda že je to spíše román ale nemyslím si že je to čtení jen pro holky. Také souhlasím s tommyONE mám stejný názor ;-)
Pawla | 19.1.2009 (11:58) | E-mail | Reagovat
Já jsem viděla pouze film Stmívání a zaujal mě natolik že si další díl hodlám přečíst. Je asi pravda že je to spíše román ale nemyslím si že je to čtení jen pro holky. Také souhlasím s tommyONE mám stejný názor ;-)
Pawla | 19.1.2009 (13:15) | E-mail | Reagovat
S recenzí souhlasím tak napůl..tato kniha,mé očekávání,bohužel poněkud zklamala,více jak polovina knihy byla doopravdy smesicí toho,že Bella uvažuje nad tím,kdo je Jacob a touří po dalších Edwardově hlasu..žádné napětí nic..jak se tu již psalo v nějakém komentáři,děj se konečně začíná zvedat od kapitoly NÁVŠTĚVA...prostě..bez upírů to není ono..tento díl mi přijde jako nejhorší z vydaních čtyř
Monika | 31.1.2009 (17:23) | Reagovat
Nevíte někdo, kdy nebo jestli už je New moon natočený ako film???Já knížky nesnáším, to si radši sednu k pc nebo tv a koukám na to.
Katka | 21.2.2009 (13:23) | Reagovat
Re:
Listopad 2009
Popluh | 21.2.2009 (16:35) | Profil | Reagovat
Re: Re:
Někde se píše i říjen 2009
Martina | 17.3.2009 (16:30) | Reagovat
Přelouskala jsem všechny díly, série, která bude očividně mít šťastný konec mi nějak sedla do nálady, ve které bych všechny, kdo čůrají ve stoje nejraději zaskousla dokud byli štěňata. :P

Nějaký literární klenot to sice není, přijde mi to jako červená knihovna vylepšená sem tam o fantasy prvek. Ale proč si jednou za čas u něčeho takového neodpočinout, ne?

Nějak se nemůžu vyhnout tomu, abych tuhle "holčičí fantasy" nesrovnala s jinou sérií, kterou jsem četla poměrně nedávno: Daň peklu a Ironside od Holly Blackové. Z těhle dvou sérií vychází ta Blacková o moc líp psaním i dějem, který je překvapivější.
Ni | 24.2.2009 (00:54) | Reagovat
Asi jsem blázen, protože mně se Nový měsíc líbil možná víc než Stmívání. Edwardovo chování se mi zdá naprosto pochopitelné, on jí nechtěl ublížit a jeho přítomnost a přítomnost její rodiny ji ohrožovala. Bohužel, jeho odchod jí ublížil zase jinak - a ptáš se, proč ona nepochopila důvod jeho rozchodu a tak lehce mu uvěřila, že ji nemiluje? Ona se totiž ve své osobní rovině silně podceňuje, připadá si, že Edwardovi nestačí, není krásná ani fyzicky zdatná, neustále si ho v duchu zbožšťuje a nemůže pochopit, že by ji mohl ve skutečnosti opravdu milovat. Jistě, chodil s ní, ale ona to považuje za přechodnou záležitost, tedy z jeho strany - záležitost, která jednou skončí.A když to skončí, jeho rozchod bez námitek přijímá, ale přesto jeho ztrátu nese abnormálně těžce. Tolik asi k jejím depresím a jejímu pocitu ztráty.
Přítomnost Jacoba na ni působí ozdravně, Jacob je pohodářský kluk, který nedělá problémy a nesnaží se ji nacpat do nového vztahu. I když se pokouší získat Bellu, sází na čas.
Dalo by se kritizovat,že na tajemství vlkodlaků nepřišla ani při pohledu na ně (scéna s Laurentem).No, tady ji autorka musela dovést až k nápovědě a následujícímu snu. Dál se mi hodně líbilo seznámení s vlčí smečkou a Emily, zajímavá byla i legenda o otisku. Myslím, že dobrý nápad bylo vložení Edwardova hlasu do nebezpečných situací. A od Bellina skoku z útesu zbytek románu nabírá grády...
Osobně jsem zvědavá na filmové setkání s rodinou Volturiů. Podle ukázek vypadají velmi dobře, jen aby ukázky nebyly to nejlepší z celého filmu.
P.S. - jestli se ti nelíbila dvojka, Zatmění tě asi teprve zklame, tam je totiž akce minimální a zaměřuje se to spíš na řešení vztahu mezi Bellou, Jacobem a Edwardem. Nicméně, za přečtení stojí, jsou tam totiž dost zajímavé rozhovory právě mezi Jacobem a Edwardem. Zatmění podle mě stojí na detailech.
ANA | 28.9.2009 (13:15) | Reagovat
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132