Galaxie Team
GALAXIE
Michaela, čtvrtek 19.10.2017, 16:43:17
27.10.2005
AGE OF EMPIRES III: AGE OF DISCOVERY

AGE OF EMPIRES III: AGE OF DISCOVERY

Šest let čekání na další pokračování jedné z nejpopulárnějších RTS herní scény. Přečtěte si recenzi na strategii nové generace, přečtěte si recenzi o třetím dílu Age of Empires.
 

Jak už název napovídá, půjde v novém díle o objevy Nového světa. Tento fakt posouvá časovou přímku v sérii AoE do dob kolonizování Ameriky. Děj tedy navazuje přímo tam, kde skončil druhý díl s podtitulem Age of Kings z roku 1999.

Tak tedy, jak už jsem zmínil výše, děj celé hry by nás měl zavést do doby osidlování a tím i přináší nové i staré dobré národy. Těchto národů či spíše zemí je dohromady osm. Mezi ně patří Anglie, Španělsko, Francie, Portugalsko, Rusko, Německo, ale i Turecko a Holandsko. Tyto země byly v dané době největšími kolonialisty, a tak si v Ensemble Studios dali velikou práci, jak nejvěrohodněji vytvořit základní rysy všech osmy zemí. To se vývojářům podařilo, jako již v minulosti, a tak se všechny země liší stylem budov, ale také se každý z hratelných národů liší svými přednostmi. Tento fakt také umocňuje možnost volby, kterým směrem půjdete, při vylepšování technologického stupně. Abych to vše uvedl na pravou míru, Ensemble Studios přišli se známým systémem, který jsme mohli vyzkoušet už v Age of Mythology z roku 2002. Po každém vylepšení technologické doby (doba objevů, věk kolonií, pevnostní a industriální období a nakonec imperiální věk) si musíte vybrat mezi různými druhy kolonialistů a jejich výhodami, pomocí kterých vylepšíte vaší kolonii k obrazu svému. To znamená, že si budete moci vybrat mezi různými lidmi společnosti a ti vám přinesou bonusy v podobě vojska, surovin či možnosti rychlejší výstavby.


To je jen zlomek vylepšení, které dělají z Age of Empires III jednu z nejlepších strategií. Dalším velkým pokusem, ovšem ne omylem, je domovské město. Pod termínem domovské město si představte stěžejní bod, tedy konkrétně hlavní město vaší koloniální země. Pomocí komunikace mezi provincií a hlavním městem můžete zažádat o podporu v podobě vojska, surovin, vylepšení či budov, které jsou stylově složené na vozu se zapřáhnutým koněm. S tímto systémem také souvisí kartičky a vylepšování domovského města. Tento systém je chytře propracovaný a proto si budete také muset kartičky otevírat pomocí bodů, které získáte po dokončení mise. Ty pak můžete zařadit mezi karty, které chcete využívat při hře a to napomůže k rychlému postavení vojska či vylepšení, kterých by jste nikdy nedosáhli.


Systémově je hra vylepšena, ale také zlehčena. Už nemusíte těžit kámen a dělníci nechodí sem a tam se dřevem či masem. Pracující skupina společnosti se tedy neplete ve městě a to všechno logicky nahrává do karet hratelnosti a hlavně koordinaci s armádou. To je hlavní složka hry spolu s litými boji. Ač váš počítačem řízený protivník moc rozumu nepobral, dokáže občas překvapit a s možností si nastavit obtížnost vás nejen překvapí, ale také naprosto psychicky odrovná, protože pár stupňů výběru je naprosto nehratelných.

Také by byl hřích se nezmínit o možnostech spolupráce a obchodování ve hře. Na jednu stranu by se dalo říci, že koncept obchodování a spolupráce zůstal zachován, ale na druhou stranu byl značně obohacen. Například můžete spolupracovat s indiány, kteří vám poskytnou malou armádu a to za minimální náklady nebo si můžete zajistit stálý přínos surovin pomocí obchodníka, který se vláčí trasou vedoucí přes celou mapu. Po této trase vybudujete stanice přebírající suroviny či zlato, převozníka vylepšíte k dokonalosti a technologickému pokroku, čímž je vlak a máte vyděláno.


Hra vám nabízí plnohodnotný singleplayer v podobě kampaně čítající 24 misí, ale také na dnešní dobu originální skrimish, který vám nabízí právě nově vložený systém domovské města/kartičky. Takže si na začátku vytvoříte profil, určíte si zemi, vyplníte pár maličkostí a poté, co vždy vyhrajete nějakou misi, obdržíte body, za které pak můžete otevírat kartičky a vylepšovat hlavní město, jak už jsem již výše zmínil. Další možností, jak se zabavit, je multiplayer nebo si můžete vytvořit vlastní mapy či mise s dějem v editoru přiloženém ke hře, který můžeme spustit přímo v menu hry, jako tomu bylo už v předešlých dílech.

Největším trumfem hry je bezpochybně grafické zpracování. To bylo převedeno do 3D, ale nebojte se, hra si zachovává svoje ego, takže žádné zmatené pohledy kamery. Ta je upevněna pod úhlem srovnatelným ze starších dílů série a vše je navíc zajištěno nemožností otáčet pohled, ovšem zoom je přítomen a to hned v několika velikostně odlišných fázích, které si můžete upravit v nastavení hry. Graficky je AoE III to nejlepší, co na trhu mezi RTS hrami můžete hledat. Značně modifikovaný engine z Age of Mythology dokáže vytvořit na monitoru nevídané a to jen proto že programátoři dokázali do enginu protlačit funkce dnešních akčních her. To přináší stíny v reálném čase, vodu na které dělal jeden z grafiků zhruba rok, částicové efekty, opar či mlhu nebo úplné maličkosti, jako jsou stopy ve sněhu. Hru však nejvíce obohacuje fyzika, tu obstarává fyzikální engine Havoc, který ve spojení s úžasnou grafikou tvoří nezapomenutelnou podívanou. Nejvíce je fyzika využita při ničení budov či střílení dělových koulí do davu vojáků. Nejen že se budovy rozpadávají na jednotlivé části, ale postavičky jsou obdařeny kostrou (rag-doll), která zajišťuje realistické pády mrtvých těl. Abych tedy grafickou část hry shrnul, patří k nejlepšímu co můžete v RTS sekci her vidět, ale také i slyšet. Hra je totiž doprovázena, na situaci se měnící hudbou a velkolepými zvuky, které vás naprosto pohltí do hry. Z dálky dunící střelba děl a když se pomalu přibližujete k bojišti, tak dunění přechází k ohlušující kulise hry - no, není to božské?


Možná to vypadá, že třetí AoE je bez chyb a já jako nestranný redaktor se rozplývám nad úplně dokonalo hrou, ale... Ano, najde se pár chybiček, jako je příliš velká herní nabídka na kterou si začas zvyknete nebo nesmyslná střelba skrz hradby, se kterou jsme se také mohli setkat ve středověké strategii Stronghold II. Docela mne zamrzelo prolínání lodí a přes to, že bitvy na moři vypadají jako z filmu, nemohu zapomenout na tento pohoršující fakt. Umělá inteligence je slabší a občas se také špatně spolupracuje s děly. To je výčet zhruba těch nejzávažnějších chyb, které snad opraví a zajistí jejich správnou funkčnost patche, na kterých se jistojistě už pracuje.

Ke konci této recenze bych jen chtěl upozornit na velkou závislost, kterou si můžete na tomto skvostném titulu vytvořit. Hra je systémově o mnoho vylepšena oproti předešlým dílům, po grafické stránce je to jedna báseň, hratelnost je naprosto smrtelná a HW nároky "minimální". Co více dodávat, přišel král na poli strategií, ale také doufejme, že se probojuje na pole progamingu, jako tomu bylo u druhého dílu.

Název: Age of Empires III: Age of Discovery
Typ: RTS
Minimum: CPU 1,4GHz, 256MB RAM, 64MB grafika, 2GB HDD
Doporučeno: CPU 2,8GHz, 1GB RAM, 256MB grafika, 2GB HDD
Výrobce / Vydavatel: Ensemble Studios / Microsoft
Distributor v ČR: Playman
Multiplayer: Ano
Web: www.ageofempires.com
Hodnocení: 89%


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku AGE OF EMPIRES III: AGE OF DISCOVERY (0 komentářů)
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132