Galaxie Team
GALAXIE
Albert, úterý 21.11.2017, 9:05:02
26.7.2008
Bathory

Bathory

Slovenský režisér se za spolupráce poloviny Evropy pokusil natočit v česko-slovenských podmínkách velkolepou historickou podívanou. Podařilo se?
 

S legendou o Čachtické paní jsem se poprvé setkal díky stejnojmenné knize Joža Nižnanského. Setkání to bylo velice příjemné a jen posílilo má očekávání vůči chystanému filmu, a to i přesto, že se režisér snímku Juraj Jakubisko od této knížky a pověsti v ní distancoval a hlásil, že půjde jinou cestou. Věřil jsem, že postava Erzsébet Báthory je dostatečně silná ať už jako největší vražedkyně v dějinách či jako oběť položená na oltář tehdejší silně antifeministické společnosti.

Po krátkém úvodu nás Jakubisko zavede do Uher 16. století a ve výrazných skocích nám představí dětství Erzsébet. Její „zasnoubení“ s Františkem Nádasdym, početí prvního dítěte a už se běží na bojiště. Bitevních scén sice ve filmu mnoho není, ale řemeslně jsou zvládnuté slušně a působily by mnohem lépe, kdyby se více práce věnovalo výcviku komparsistů. Ale Bathory je především o postavě Erzsébet Bathoryové, nikoliv o bitevních scénách, bez kterých by se film obešel úplně. Navíc postavě velice zajímavé a hlavně skvěle zahrané. Anna Friel sice není žádná zkušená herečka, ale v Bathory předvádí fantastický výkon, kdy zastiňuje všechny ostatní s drobnou výjimkou v podobě Karla Rodena, který je v roli Palatina Thurza druhým hereckým vrcholem filmu. Film by byl jejich skvělým duelem plným intrik a zvratů, kdyby nebylo desítek zbytečných postav, které se objeví jen aby následně vyzněli do prázdna.

Právě to je největší selhání filmu, které by možná odvrátily zkušební projekce. Juraj Jakubisko totiž natočil tuny materiálu a sestříhal je do verze, kterou bohužel plně chápe snad jen on sám. Samozřejmě je mu ten film přijde srozumitelný, protože ví i to, co se na plátně přímo neodehrálo (jinými slovy to, co bylo vystřiženo), ale ovlivnilo to jednání hlavních postav. Řadu scén nenechá plně vyznít a už se řítí někam jinam a sám si tak pod sebou kope hlubokou jámu, do které se následně s celým projektem Bathory zřítí. Děj filmu je zmatený, roztěkaný a vyjma začátku a konce se nesoustředí na to hlavní – na samotnou titulní postavu. Snové sekvence, kdy se realita s fikcí proplétá dohromady, sice patří k trademarkům slovenského legendárního tvůrce, ale v Bathory působily silně nevhodným dojmem a svým prázdným vyzněním nebudují ani děj, ani nepřibližují postavu Erzsébet Bathoryové divákům. Jakubiskovi se navíc sestříháním povedl husarský kousek, když v polovině filmu udělal z Erzsébet prakticky blázna, aniž by plně vysvětlil kdo za to může, aby ji za chvíli opět vyléčil. Nechal tak diváka tápat ve tmě bez potřebného průvodce, což je u tak zkušeného režiséra skutečně zarážející.

Zarážející jsou i dvě postavy, které si ani s odstupem času nedokážu logicky vysvětlit. Dva mnichové, dvě české herecké hvězdy a první místo v soutěži o nejzbytečnější věc ve filmu. Když totiž ve filmu z přelomu 16. a 17. století máte dvě postavy, které si sestrojí dalekohled, gramofon či kolečkové brusle, tak buď konzumujete halucinogenní drogy ve velkém nebo natáčíte čtvrté Návštěvníky. Bohužel, Bolek Polívka není jako Jean Reno a Jirka Mádl má do Christiana Claviera stejně daleko jako Bathory do výborného historického filmu. Vše završuje Mádlovo vytí a pokukování po ženských, které vypovídá o tom, že Jakubisko psal všem hercům role na tělo. Při studování Mádlovi filmografie si však až moc oblíbil Snowborďáky. Až jsem při jízdě na lyžích (!!!) každou chvíli čekal, že spustí Dan Bárta a Mádl se vyfláká mezi smrčky. Je to škoda, že se Jakubisko snažil o tak laciné vtipy, které v historickém filmu nemají co dělat a ani nepřinesly moc smíchu z řad diváctva, naopak si vysloužily spíš nevěřícné kroucení hlavou.

V řadě vedlejších a ještě menších rolí se nám pak představí řada známých hereckých tváří. Snad jako by si každý domácí herec chtěl v Bathory zahrát, a tak se dočkáme i Zdeňka Srstky, Marka Vašuta, „upíra“ Krejčího či Petra Jákla. O něco výraznější roli dostala Lucka Vondráčková a zejména pak režisérova manželka a producentka filmu Deána Jakubisková, která si roli Darvulie zasloužila už jen díky tomu, že se ji na projekt podařilo sehnat dostatek peněz. I na ní je však vidět, jak dlouho se Bathory rodila, protože v době, kdy Jakubisko začal uvažovat o natočení filmu, měla ještě hlavní roli Erzsébet hrát právě ona.

Samotný film pak bohužel chvílemi ani nepůsobí jako podívaná za 300 milionů korun. Až příliš velkou část rozpočtu spolkly vedlejší výdaje spojené s natáčením takového velkofilmu. Bathory sice drží laťku hodně vysoko co se týče dobových kulis a zejména pak kostýmů, ale řada televizně vyhlížejících záběrů už ji tolik nesvědčí. Na druhou stranu se na vizuální stránce filmu podepsal i přední český kameraman a režisér Kytice F. A. Brabec a jeho obrazový poetický styl hraničící s kýčem je místy dost znát. Za těch 300 milionů pak mohlo vzniknout minimálně 12 „normálních“ českých filmů. Z jiného pohledu je však Jakubiskova práce záslužná. Z pohledu na stav současné české produkce, kdy se těch pár slušných snímků doslova topí v průměrných a ještě horších filmech. Místo dvanácti rádoby komedií jsme tedy dostali jednu Bathory. Na naše poměry výjimečný historický velkofilm, který sice není zbytečný a v české kinematografii si své místo zaslouží, ale asi ještě bohužel nejsme na takové projekty připravení, o čemž svědčí dlouhé post-produkční práce a řada průtahů, které nakonec několikrát premiéru Bathory posunuly.

Soutěž s filmem Suprhrdina – logo č. 3

Gratulujeme, právě jste nalezl/a logo k soutěži s filmem Suprhrdina s pořadovým číslem 3. Aby vám jeho nález k něčemu byl, nezapomeňte na něj kliknout (při této akci musíte být přihlášen/a).

Více informací o této soutěži naleznete zde.

Odvaha točit film podobného měřítka v česko-slovenských podmínkách, pár slušných záběrů na nebojím se říct světové úrovni a hlavně výborná Anna Friel v kombinací s tím, že jsem se dožil konce, tento film dělí od mnohem mnohem horšího hodnocení. Delší televizní verze, kterou Jakubisko plánuje společně s Českou televizí, sice uspokojivě uzavře většinu motivů, které ve filmu vyzněli do ztracena, ale pochybuji, že film oprostí od nudy, která se bohužel dostavovala dost často. Jakubisko se z druhého Felliniho rázem proměnil v druhého Joela Schumachera, který s velkým rozpočtem v rukou ztratí část zdravého rozumu. Bohužel velké zklamání, které mě nakonec donutilo jít v hodnocení ještě níž, než by mi bylo milé.

Název Bathory
Český název Bathory
Žánr Drama / Historický
Délka 138 min
Země výroby Slovensko / Česko / Maďarsko / Velká Británie
Rok výroby 2008
Režie Juraj Jakubisko
Hrají Anna Friel, Karel Roden, Hans Matheson, Vincent Regan, Franco Nero, Deana Horváthová, Michaela Drotárová, René Štúr, Jiří Mádl, Lucie Vondráčková, Andrej Hryc, Boleslav Polívka, Jiří Korn, Monika Hilmerová, Jaromír Nosek, Táňa Radeva, Eva Elsnerová, Zdeněk Podhůrský, Marek Vašut, Karel Dobrý, Petr Jákl ml., Marek Majeský, Beata Greneche, Ladislav Ondřej, Jan Vlasák, Rudolf Stärz, Sandra Pogodová, Hana Vagnerová, Ilona Svobodová, Vladimír T. Gottwald, Jiří Krytinář, Jiří Maria Sieber, Jan Unger, Anthony Byrne
Hodnocení na IMDB 67 %
Hodnocení na CSFD 66 %
Rozpočet 300 mil. Kč
Tržby: ČR: 24 mil po dvou týdnech promítání
Hodnocení 45 %

pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Bathory (0 komentářů)
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132