Galaxie Team
GALAXIE
Žofie, středa 15.5.2024, 18:27:52
15.7.2006
Megarecenze: Heroes of Might and Magic V

Megarecenze: Heroes of Might and Magic V

Velmi očekávané pokračování legendární tahové strategie je konečně tady! Všem, co mají pomalejší počítač, doporučuji přečíst recenzi a utíkat rychle pro nový. Nový díl se vývojářům vydařil, alespoň já mám takový názor. Ale dost řečí, čtěte dále!
 

Trocha historie…

Série tahových strategií s názvem Heroes of Might and Magic se již stala legendou. První tři díly této série byly rozhodně nejlepší, měly slušnou grafiku, ještě lepší hratelnost a hlavně byly velmi zábavné. Ale od začátku. 31. srpna 1995 vychází první díl tahové fantasy strategie Heroes of Might and Magic s podtitulem A Strategic Quest. Jejím autorem bylo tehdy ještě skoro neznámé studio New World Computing dnes již zaniklé společnosti 3DO. Měla to na trhu tehdy dost těžké, protože v té době vycházelo pokračování vcelku úspěšné strategie Caesar. Přesto si hra našla své příznivce, což dalo důvod ke vzniku druhého dílu, který vyšel v roce 1996 a nesl podtitul The Succession Wars.

Dvojka přinesla spoustu dalších vylepšení, jako nové druhy hradů, více kouzel, novou detailnější grafiku atd. Druhý díl byl opravdu mnohem povedenější, a tím i oblíbenější něž první, někteří hráči ho dokonce považují za nejlepší díl série. V roce 1997 ke dvojce vyšel ještě datadisk nazvaný The Price of Loyality, který obsahoval čtyři nové kampaně a spoustu dalších vylepšení.



Další rok si vývojáři dali pauzu, a tak nový, revoluční třetí díl jsme mohli obdivovat až v červnu roku 1999. HoMaM: The Restoration of Erathia byl pokračovatel dvojky, dotáhl ji ale k dokonalosti. Nabídl opět nová města, příšery, skilly, kouzla, výbornou grafiku a bezkonkurenční hratelnost. Ke trojce vyšly dva datadisky, The Shadow of Death a Armageddon’s Blade. Poslední, čtvrtý díl série (bez podtitulu) vyšel 28. března 2002. Hráčský svět se rozdělil na dva tábory – jeden čtyřku miloval, druhý nenáviděl. O čtyřce se diskutovalo velice dlouho ve všech známých internetových i tištěných herních časopisech. Hodně lidí ji ale proklínalo, nechyběly hlášky typu „Takhle zpatlanou grafiku jsem ještě neviděl!“ atp. Čtvrtému dílu trochu vylepšily reputaci dva datadisky s podtituly The Gathering Storm a Winds of War. Tohle vše už je ale minulost, teď se ke slovu dostává díl pátý!

Tohle vše už je ale minulost, teď se ke slovu dostává díl pátý!



Zpátky k Heroes of Might and Magic V

Nepamatuji se, že bych nějakou hru instaloval a spouštěl tak roztržitě a napnutě, jako právě Heroes of Might and Magic V. Po shlédnutí parádního intra vytvářím svůj profil a rutinně kontroluji nastavení, nejvíce se pozastavuji u nastavení grafiky, kde všechno přepínám na nejvyšší možnou hodnotu. HoMaM 5 si chci užít, a tak na nějaký ten případný lag nedbám a klikám na Singleplayer. Hmm, šest kampaní, to by mělo na chvilku vystačit. Je zde hned jedna věc, kterou musím pochválit, a to, že nová kampaň se odemkne až po dohrání předchozí, takže nic nemůžete přeskočit. Naopak, vše si užijete na maximum. Tedy alespoň já jsem si hru užil, jelikož ji můj stroj naštěstí zvládal bez problémů na Highest detaily. Při načítání první mise mě trochu svíraly obavy, jestli jsem to přeci jen s rozlišením trochu nepřehnal. Rozlišení 1280 x 1024 je již dnes standard, ale na běžně dosažitelných sestavách je téměř nemožné ho použít. Sláva, mé obavy byly zbytečné, hra běží jedna radost. Před startem mise si ještě musíte zvolit, do čeho vrazíte počáteční kapitál. Samozřejmě si peníze můžete ponechat a využít je později. Z 3D provedení jsem měl už od ohlášení hry trochu strach, neboť 3D her tohoto typu je spousta a některé z nich nedopadly zrovna nejlépe. Ale HoMaM 5 znovu dokazují, že mají v plánu stát se úspěšnou hrou – grafika je nádherná.

Z 3D provedení jsem měl nejdříve trochu strach, ukázalo se však, že mé obavy byly naprosto zbytečné.



Města, národy

Ve hře je tedy šest kampaní, přičemž každá se hraje za jiný národ, a tím máte i jiné město. Pro ty, kteří v matematice dávali alespoň trochu pozor a neprospali celý školní rok, není nějak složité vypočítat, že měst je také šest. Jsou jimi Haven, Inferno, Necropolis, Dungeon, Sylvan a Academy. Každé vypadá samozřejmě úplně jinak a vytváří se v něm jiné jednotky. Města si můžete pomocí myši libovolně otáčet a přibližovat. Jsou opravdu detailně zpracovaná, jak ostatně vidíte na screenshotech. Nejen při nákupu jednotek využijete nový systém ovládání.

Je více než zřejmé, že měst je ve hře stejně jako kampaní, tedy šest.

Hrdinové

U hrdinů jsme se dočkali nepatrné změny. To, co bylo ve čtyřce zavedeno, bylo v pětce zase zrušeno - hrdina už se nemůže svobodně zúčastnit boje. Celou dobu stojí až za bojovou linií, za svými jednotkami. Ve chvíli, kdy na něj přijde řada, může použít libovolné kouzlo nebo zaútočit na dálku na libovolnou nepřátelskou jednotku. Nedokážu posoudit, zda je to změna k lepšímu nebo k horšímu, mně to však nevadilo. Větší změny nacházíme až u hrdinových schopností. Každá schopnost (útok, obrana, štěstí atd.) se dělí na několik dalších "podschopností", lze tedy vytvářet různé kombinace. Podle manuálu by těchto schopností mělo být ve hře okolo 200, což je skvělé. Hrdina každého národa navíc vypadá jinak a používá i jiné zvíře (kůň, slon atd.), za silnějším hrdinou při pohybu zůstává jedinečný efekt (např. při pohybu s pekelníkem za ním hoří oheň). Je to něco podobného jako funkce Stopa ukazatele ve Windows.



Podle manuálu by těchto schopností mělo být ve hře okolo 200, což je skvělé.

Jednotky

A teď k tomu nejdůležitějšímu, k jednotkám. Těch je ve hře okolo osmdesáti, z nichž většina má jednu nebo více speciálních schopností (útok na více nepřátel současně aj.), kterých by mělo být podle autorů 170. Díky těmto schopnostem můžete na poslední chvíli zvrátit průběh bitvy ve svůj prospěch, chce to jen chytře taktizovat.



Boje

Většina z vás, kteří zvažujete koupi téhle hry, se určitě těší na boje. Bojovat budete hlavně proti neutrálním jednotkám, které brání např. určitý artefakt nebo suroviny a kterých je na mapě víc než dost. Pokud máte silnou armádu, tyto jednotky se k vám zdarma nebo za úplatu přidají, případně utečou. Nejzábavnější jsou ale boje proti nepříteli, kdy už občas prohrajete. Boje se odehrávají na malém území, které je rozděleno čtvercovou sítí. Každá jednotka se může za svůj tah o několik míst posunout. V dolní části obrazovky na liště je krásně vidět, kde která jednotka přijde na řadu, podle čehož je dobré volit strategii. Bohužel, opět nelze utéct z bitvy do hlavního menu hry, což by se mi dost hodilo.

Nejzábavnější jsou ale boje proti nepříteli, kdy už občas prohrajete.



Mapy

V každé kampani je šest map, přičemž každá vás zabaví na několik hodin. Vše je detailně příběhově propojeno. Docela mě naštval chybějící editor map, který by ale měl být obsažen v nadcházejícím patchi. V připravovaném datadisku pak bude kromě editoru ještě generátor náhodných misí. Design map je jedním slovem perfektní. Vše je zpracováno do nejmenšího detailu. Stromy se vlní ve větru, doly mají svoji animaci, v domečcích se svítí, prostě nádhera. Ocitnete se samozřejmě v několika typech prostředí, jako jsou např. lesy, pustiny a pouště. V některých mapách je možné dostat se do podzemí.

Design map je jedním slovem perfektní.



Grafické a zvukové zpracování

Nemám slov. Opravdu jsem se 3D zpracování obával, ale je prostě nádherné. Obraz můžete libovolně otáčet a přibližovat. Povrch map není rovný, ale je plný kopců a nerovností. Na screenshotech to tolik nevynikne, ale v pohybu je to všechno opravdu skvělé. Klobouk dolů, vývojáři. Ani zvuku nemám co vytknout, vše je věrně a profesionálně namluvené.

Klobouk dolů, vývojáři.



A konečně, verdikt!

Co říci nakonec? Heroes of Might and Magic V jsou výtečnou hrou, kterou bych všem doporučil. Osloví všechny výbornou grafikou a příběhem a připoutá vás k monitoru klidně na celý týden. Pokud máte grafiku GeForce 6600 GT a lepší, můžete hrát bez obav na nejvyšší detaily. Ale teď už vyrazte do obchodů!



Název:Heroes of Might and Magic V
Typ:RPG tahová strategie
Výrobce:Nival Interactive
Distributor:Ubisoft
Minimální HW požadavky:CPU 1,7 GHz, 512 MB RAM, 128 MB grafika
Doporučené HW požadavky:CPU 2,8 GHz, 1024 MB RAM, 256 MB grafika
Klady:Skvělá grafika, atmosféra a ozvučení, výborná chytlavost a hratelnost, skvělý příběh.
Zápory:Čekal bych možná více změn, vysoká HW náročnost.
Homepage:http://www.mightandmagic.com/
HeroesV/uk/home.php
Multiplayer:ano
Hodnocení:94 %


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Megarecenze: Heroes of Might and Magic V (0 komentářů)
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132