Galaxie Team
GALAXIE
Soňa, čtvrtek 28.3.2024, 17:42:44
1.4.2008
Monstrum (Cloverfield)

Monstrum (Cloverfield)

Přísně utajovaný film od producenta Ztracených J. J. Abramse se už nějaký ten pátek prohání i v naších kinech. Stojí vůbec za pozornost?
 

Přísně tajný recept J. J. Abramse. Vezměte digitální kameru a přidejte partu sympatických neznámých herců. Osolte trochou Záhady Blair Witch, přihoďte hodně sutin z newyorských domů, dochuťte obří potvorou. Celé to zalijte lahodnou, 25 milionovou, polevou a nechejte míchat Mattem Reevsem. Na závěr to nezapomeňte opatřit promakanou reklamní kampaní, která strhne uživatele internetu a nažene je do kin. „Ta dá“ a máte Monstrum.

Příběh je jednoduchý, ale přesto dobře vymyšlený, za podmínky, že dokážete přistoupit na hru tvůrců. Jen málokterý rozumný a dospělý člověk, který nikdy neprošel bohnickým léčebným ústavem, by tváří tvář smrtelnému nebezpečí NEVZAL nohy na ramena. Parta mladých lidí se už nějakou chvíli baví při příležitosti loučení se s Robem Hawkinsem (Michael Stahl-David), který se stěhuje do Japonska za prací. Mejdan však přeruší otřes a chvilkový výpadek proudu. Když se celé shromáždění přesune na střechu kvůli lepšímu výhledu, začne v newyorských ulicích to pravé peklo. Trosky domů lítají všude okolo a za chvíli na ulici přistane hlava sochy Svobody. Hud, jeden z hostů na party, dostane za úkol zdokumentovat celou oslavu. Nakonec však dokumentuje apokalypsu v ulicích. A je to setsakramentsky působivé, i když chvílemi nic moc nevidíte. Občas je kamera dokonce na chvíli položena.

Po rozvleklém začátku se na scéně objeví monstrum a film dostane obrátky. Jelikož se v rámci možností hraje na realitu, vidíme občas jen běžící nohy, vystřídané armádou, ostře střílející kamsi mimo obraz. Ze začátku se nám totiž příšerka schovává a zahlédneme ji jen zčásti. Třeba z televizních zpráv, nebo „na živo“ v podobě čehosi velkého mizejícího za rohem. Postupem času ji však vidíme čím dál tím víc. Zřejmě zásluhou Hudových zdokonalujících se kameramanských schopností. I tak vám však občas půjde hlava kolem z rozklepaného obrazu. Uši vám bude drásat dokonalý zvuk a nervy trošku pocuchá útěk hrdinů pobořeným New Yorkem.

O úspěchu filmu nebylo pochyb už před premiérou. Film totiž předznamenala dotažená reklamní kampaň, odstartovaná krátkým teaserem, který v USA běžel před filmem Transformers. Byl označen pouze jedním datem, 18–1–2008. Datem americké premiéry filmu. Lidé následně sami zjišťovali podrobnosti děje, zejména to, co ději zaznamenaném kamerou ve filmu předcházelo. Snímek nakonec vstoupil do kin jako Cloverfield. Po skvělém, 40 milionovém otevíracím víkendu však rychle padal, protože většina lidí ho chtěla vidět hned první víkend. Nakonec se však dostal k 157 milionům celosvětově. Stál přitom jen neuvěřitelných 25 milionů. Náklady na propagaci se odhadují ve stejné výši jako rozpočet filmu. Přesto se film dostal do kladných čísel, a to ho ještě čeká uvedení na DVD či Blu-ray. Proto je klidně možné, že by jsme se mohli v příštích letech dočkat i pokračování. Monstrum bude buď dál pokračovat na svém „výletě“ po velkých městech USA, nebo nám nabídne incident v New Yorku z jiného pohledu. Třeba ze strany armády.

J. J. Abrams, Matt Reeves a celý zbytek týmu si zaslouží velkou pochvalu. I přes pár slabších pasáží a nelogičností se jedná o podařený monster-film, který s přehledem trumfl jak Godzillu, tak i Záhadu Blair Witch, za jejichž mix je právem považován. Ten, kdo očekával nějakou hru na schovávanou, musel být na konci notně překvapen a leckdo možná i zklamán. Monstrum se totiž na plátně objeví ve vší své kráse (ošklivosti).

„Jmenuji se Robert Hawkins. Zhruba pře sedmi hodinami něco zaútočilo na město. Pokud jste našli tuhle kameru, jestli se na tohle díváte, tak asi nejspíš už víte více než já.“

Tradiční příběh podaný netradiční formou z pohledu obyčejných lidí. Zábavné i napínavé, takové je Monstrum. Škoda toho začátku.

Název Cloverfield
Český název Monstrum
Žánr Sci-Fi / Akční / Thriller
Délka 84 min
Země výroby USA
Rok výroby 2008
Režie Matt Reeves
Hrají Michael Stahl-David, Jessica Lucas, Blake Lively, Mike Vogel, Lizzy Caplan, Odette Yustman, Pavel Lychnikoff
Hodnocení na IMDB 78 %
Hodnocení na CSFD 80 %
Rozpočet 25 mil. $
Tržby: 156,711,244 $
Hodnocení 75 %

pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Monstrum (Cloverfield) (22 komentářů)
mno
Popravdě trumfnout BlairWitch zase takový problém není - v podstatě film končí přesně tam, kde očekáváte, že by se mohlo začít konečně něco dít, a ono se opravdu děje... Jen nechápete, proč se v kině zvedají ostatní lidé a odchází domů. Zrovnání s Godzillou je potom buď s velice apatickým nádechem, -a nebo čirý nepovedený žert, protože přes obrovské náklady byla v Godzille Godzilla alespoň vidět, a tvůrci nám nepředhodili jen ocas.
A pak je to obsáhlejší téma ohledně nelogických logičností. Bylo by je prosím možné vyjmenovat? Ono jich tam bylo trošku více, než pár - o hereckých výkonech raději nemluvě ("Ono mne to kouslo... áááá... asi budu zvracet..." - vákuum desinformací - "BANG"). Suma sumárum... nechybí v těch 75% desetinná čárka?
Nox | 3.4.2008 (14:00) | E-mail | Reagovat
Re: mno
desetinná čárka mi tam rozhodně nechybí ;) teď k těm srovnáním... blair witch má s monstrem podobnou formu, godzilla obsah. S tím, že byla Godzilla vidět máš pravdu, ale odpověděl sis na to sám. Monstrum mělo oproti Godzille nesrovnatelně menší rozpočet. I některé romantické komedie (Zbouchnutá, 27 šatů) se pyšní větším rozpočtem než Monstrum). Jinak ohledně dialogů musím souhlasit. Tohle mě zrovna neštvalo, spíš jen že hlavní postavy tváří v tvář apokalypse křičí "kristova noho" a podobné nesprosté klení místo aby si od srdce zanadávali. Přesto však monstrum má až na pár nudných pasáží spád a atmosféru a ze svého nápadu vytěžilo hodně. Proto takové hodnocení.
Popluh | 3.4.2008 (16:06) | Profil | Reagovat
Re: Re: mno
imho, ač je to film (alespoň dle mého názoru) na bodě mrazu, -jedno se musí tvůrcům nechat. Reklamní kampaň byla dokonalá a donutila mne kino navštívit. Jsem tedy částečně dobrovolným dárcem tržby vysoce převyšující náklady. Pak jsem si vyškubal polovinu vlasů, za nejhorší investici měsíce března, a smířil se s realitou, že není všechno zlato, co se třpytí,
Nox | 4.4.2008 (19:23) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: mno
kampaň jsem zaregistroval taktéž a tohle je asi jedna z mála věcí na které se shodneme. Kampaň byla povedená a skvěle upozornila na film. J.J. Abrams tohle umí dokonale a na rozdíl od tebe já svých peněz za lístek nelitoval. Možná prvních patnáct minut :)
Popluh | 10.4.2008 (19:54) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: mno
Prvních patnácti minut? Počkej, to se dostáváme někam mezi sekundový záběr jednokolejky a přání Travisovi k "plodné" noci.
Nox | 12.4.2008 (15:11) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: mno
měl jsem tedy místo patnácti minut říct do prvního útoku monstra na město
Popluh | 12.4.2008 (15:30) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
= 20 minut před koncem.
Nox | 13.4.2008 (19:31) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
ani nevím já film nehodnotím po úsecích, ale když se podíváš na třetí obrázek recenze, tedy na ten výbuch, tak přesně v té chvíli pro mě přestal být film průměrným a začal se stávat nadprůměrným... a to myslím bylo dřív než dvacet minut před koncem ;)
Popluh | 13.4.2008 (22:08) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
Áno áno. Ten nádherný výbuch, za který by se nemuseli stydět ani ve filmu "Den nezávislosti". Přesně ten, který ve mě zažhnul tu jiskřičku naděje, a kterou záhy zadusil infantilní "ježišikameraman". Jen tak mimochodem, vzhledem k tomu, že jsem v tu chvíli v kině již takřka spal, beru to u sebe jako kladný bod, že jsem si tohoto VÝBORNÉHO záběru všimnul. I ta hlava Sochy Svobody nevypadala špatně, ačkoliv je v originálne mnohem větší, a vypadalo to tak, že se šla rádobygodzilla projít do Legolandu. Nicméně je zde neodpustitelná narážka na trapně krátkou stopáž a na prostinký fakt, že všechny záběry, co za něco stály (myšleno výbuch), byly vidět už v traileru, a to včetně létající hlavy... A trailer byl zadarmo - nehledě na to, že mi dal zhruba tolik informací, jako film zamotný. Tj. Pokud nezdrheš - chcípneš. Film samotný tuto tézi zjednodušil na frázi "stejně chcípneš". Na obsahu, jakoby v poslední době vůbec nesešlo. Hlavně, že je zde unikátní "pohled" na svět s kamerou, pak ňejaká ta párty, kvantum hloupých dialogů, mysteriózní pitomosti a parádní výbuch. Sumasumárum dáme jako všichni cca +70% a na volné pokračování je zaděláno.
Nox | 14.4.2008 (09:14) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
ale u některých filmů je příběh až na druhém místě. ne vždy je to samozřejmě záměr tvůrců, ale myslím, že zrovna v tomhle případě byl. Máš pravdu, kdo viděl trailer, věděl o ČEM film je. Já třeba žádný scénáristický poklad nečekal a ani jsem žádný neobjevil. Monstrum je prostě film, který si na nic nehraje a chtěl nám naservírovat klasické filmové schéma monster-filmu netradičně, a to se mu myslím povedlo. Pokud od každého filmu očekáváš hluboké filozofické myšlenky, tak ti mělo být už snad z traileru jasné, že to asi nebude nic pro tebe. A když už by si se dostal do situace (čistě hypoteticky), že bys musel běžet městem a nahrávat přitom, rád bych si zhlédnul tvůj výsledek, ale nemyslím si, že by to bylo o moc lepší. Možná pro tebe škoda, že se na tom večírku nevyskytoval profesionální kameraman s osvětlovačem. Pak by byl možná film podle tvých vizuálních představ.
Popluh | 14.4.2008 (16:22) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
Z logického hlediska je myslím kamera to první, čeho bych se zbavil. Hned druhý by byl kameraman.
Nox | 15.4.2008 (09:48) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
a ted mi řekni, když by se zbavil té kamery, tedy toho stylu jakým je Monstrum točené, čím by se pak liš?lo od ostatních žánrových filmů?
Popluh | 15.4.2008 (13:46) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
Konečně se dostáváme k jádru problému. Nebyl by svět bez takového filmu krásnější?
Nox | 15.4.2008 (17:43) | E-mail | Reagovat
Re: mno
je jasné, že náš názor na tento film je natolik odlišný, že se shodneme možná jen na zbytečnosti této diskuze, jelikož ani jeden z nás nehodlá ustoupit ohledně svého postoje k Monstru. Nebudu spekulovat o tom, jestli by byl bez tohoto filmu svět krásnější, ale rozhodně by bez něj byl nudnější. Většina našeho národa dostala za vstupné jen film, ale vezmi si, že Amerika žila tím filmem několik měsíců. Hlavně díky skvělé reklamní kampani. Pátrání po dalších a dalších zajímavostech co filmu předcházeli a mnoho dalšího + nějaká ta doplňující videa. To ke každému filmu nedostaneš.

Abych to shrnul. Tak jak se tobě ten film nelíbil, tak se mě líbil. Každý má právo na svůj názor a já ten tvůj postoj celkem chápu. Vidím ty věci, které mohli spoustě lidem nesednout na tomto filmu a zcela určitě i nesedli. Mě však Monstrum sedlo a určitě si ho dám znovu, i když na malé obrazovce ztratí část svého kouzla... ;)
Popluh | 15.4.2008 (18:11) | Profil | Reagovat
Re: Re: mno
Ona není zase tak zbytečná, jak by se na první pohled mohla zdát. Diskuse JE přece o výměně názorů, a tato diskuse jej také do posledního zbytku doteď plnila. Kam bychom jen bez vzájemné komunikace mohli dojít, že? Že je tento svět po Cloverfieldu blázen nikomu neberu (dokonce se velice bavím). Jen jsem se nažil najít ten důvod u jednoho z těch recenzentů, co jej obohatil (na můj vkus tolik) dobrou známkou. Nic více, - nic méně. Klady a protiklady / vzájemná výměna informací.
Nox | 15.4.2008 (18:22) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: mno
já vím, že není tak úplně zbytečná a i mě baví protože rozhovory s člověkem, co má diametrálně odlišný názor na dané téma mohou být mnohem zábavnější než rozhovory s někým kdo má stejný názor. A našel si ten důvod, který si hledal?
Popluh | 15.4.2008 (18:28) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: mno
Vlastně ani ne. Shodli jsme se více, či méně na tom, že film je krátký, je zde parádní výbuch, film má v sobě řadu mystifikací, velice rozřezený děj, digitální kameru cca 3 roky starou, protože nemá antishock efekt, kameraman (který při natáčení prožívá pernamentní epileptický záchvat) je idiot, a ať uděláte cokoliv, stejně zemřete. JO! A je tam parádní výbuch. Už jsem to psal, ale on opravdu stojí za zmínku. A taky geniálně postavená reklamní kampaň, která prozradila vše podstatné ještě před premiérou a nechala vás v domění, že příjde něco ještě lepšího. Ano, souhlasím. Jasných 75%. Eh... do kolika procent, že je škála hodnocení?
Nox | 16.4.2008 (08:19) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: mno
Já myslím, že je to celkem jednoduché. Monstrum oslovilo řadu lidí samotným zpracováním, tedy tím stylem jakým je natočené. Mezi ně se řadím i já. A tobě právě ten styl nesedl, jak si zde ostatně několikrát zmínil. A právě to realistické zachycení události je asi to jediné jedinečné na tomto filmu. A když se tobě nelíbilo, tak je jasné, proč nechápeš co na něm někteří jiní lidé vidí. Vidí na něm právě tu formu, která se tobě tak nelíbí.
Popluh | 16.4.2008 (17:35) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
Ano, jeho totální mizérie je jeho jedninou kvalitou. Režisér (vlastně kameraman) je Picasso s dózou kečupu v Sixtýnské kapli
Nox | 17.4.2008 (17:12) | E-mail | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
vidíš to nemá cenu. Ty neuznáváš cizí názory jen prosazuješ ten svůj, jako určující pro hodnocení toho filmu. Tak naposledy. Monstrum nám kromě skvělé a neokoukané formy nabídlo i solidní příběh. není jednoduché napsat takový scénář, aby se dal zfilmovat takovým stylem. Scénář tedy dobře slouží zvolené formě. Celkově na mě film zapůsobil, mnohdy jsem měl husí kůži a celá atmosféra mě dostala a to nejsem fanoušek podobných filmů. Proto ode mě dostalo Monstrum 75 %. TEČKA
Popluh | 17.4.2008 (17:35) | Profil | Reagovat
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: mno
Tákže naposledy: Shodneme se na tom, že během filmu mi po zádech běhala husí kůže, mnohdy jsem měl ve tváři i ledový pot a jektal zubama. Film neuznávám za kvalitní a čekal jsem, že se bude moci na toto téma diskutovat a obhájit stanovisko 75ti%. Coby filmový analfabet by mne totiž zajímalo, co táhne recenzenty k tomu, aby dávali takto "kvalitním" filmům vysoké hodnocení, přestože napsat scénář není vůbec jednoduché... (kde že začíná pomyslná hranice béček? A existují vlastně béčka? - to je polemyka, kterou jsem se z této diskuse nedozvěděl, a už i nedozvím). Sumasumárum někomu stačí obraz, jiným hlavně to, co je za ním. K vymývání mozků prý stačí i jen zrnící obrazovka. Pamatuješ? Bylo to v LOSTech (ten samý režisér)
Nox | 18.4.2008 (08:08) | E-mail | Reagovat
Bylo mi na zvraceni
Pribeh o byl celkem dobry, vydrzela jsem napnuta az do konce, ale konec byl tedy zklamani - nevysvetlili, odkud se ta prisera vzala a jak to s ni skoncilo. Ale co mi vadilo nejvic, byl ten mihotajici se obraz. Udelalo se mi v pulce filmu spatne a to mi vydrzelo az do konce, malem jsem jim tam vyklopila obed. Take se vam nekomu udelalo spatne? Kdyby u me film nevyvolal pocit na zvraceni, klidne bych tomu tak 70% dala.
Sakura | 21.4.2008 (15:34) | Reagovat
Příspěvky vyjadřují názor jejich autorů a redakce tohoto serveru nenese odpovědnost za jejich obsah. Vyhrazuje si však právo je odstranit. Nepřijatelné jsou hlavně urážky, vulgarismy, rasismus, nevyžádaná reklama a příspěvky, které nesouvisejí s tématem článku.
© Copyright 2003 - 2024 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132