Galaxie Team
GALAXIE
Daniel, neděle 17.12.2017, 18:42:49
8.9.2006
Prey

Prey

Je to už jedenáct let, co byl ohlášen herní projekt tohoto FPS. Vyplatilo se nám čekání? Je hra skutečně tak revoluční? Pokud chcete znát na tyto otázky taky odpovědi, čtěte dále.
 

Prvně zkusím krátce zabrousit do historie této akční pecky. V roce 1995 se o Prey začalo poprvé mluvit. O dva roky později byla tahle hra dokonce prezentovaná na E3 ( kromě ročníku 1997 také v roce 1998). Roku 1999 byla ,,indiánská“ střílečka odložena. Za dva roky odkoupilo vývojářské studio 3D Realms práva na značku Prey od Infogrames. A až v roce 2005 byla hra oficiálně oznámena. To by bylo z historie všechno ( ti, kteří nemají v lásce dějepis, se určitě po této větě zaradovali).

Většina hráčů si stěžuje, že herní scéna dnešní doby je bez nápadů, vývojáři se bojí riskovat. Ale jsou i výjimky. A jednou z nich je právě Prey, hra, která se nebojí vjet na jinou kolej, než po kterých jezdí ostatní hry. Hlavním hrdinou je indián Tommy, který je nešťastný z toho, že patří do indiánské rodiny a touží po opuštění indiánské rezervace. Jediným člověkem, který ho tam drží je jeho přítelkyně Jen. Proto není divu, že když ji obtěžují dva přiopilí barbaři, Tommy vezme do rukou hasák ( zapomněl jsem vám říct, že pracuje jako automechanik) a oba dva zabije. Avšak krátce potom se začínají dít divně věci. Televize vysílá nouzové vysílání, a než se celá trojice ( Tommy, jeho děda a Jen) stačí rozkoukat už je i s ostatními lidmi planety Země v mimozemské lodi. Po malé exkurzi ( zde se zřejmě vývojáři inspirovali Half Life) interiérem lodi se Tommy pouští do nerovné bitvy (jak jinak ve FPS, že?) během níž ztratí dědečka a pokusí se zachránit svou milovanou Jen.



Po krátkém čase však Tommy zjistí, že být indiánem není zrovna špatná věc. Dostane se do posmrtných indiánských lovišť a dědeček ho zasvětí do zvláštních schopností. Jednou takovou je převtělení se v ducha. Bez této schopnosti se vůbec neobejdete. Uvedu jeden příklad z herní praxe. Když uvidíte jedinou možnou cestu, kde zrovna působí silové pole, co uděláte? Ano, určitě jste uhodli. Převtělíte se do svého druhého já ( tzv. spirit walk) , projdete polem a na druhé straně ho vypnete. Přeměníte se na ,,živého“ Tommyho a můžete bez problémů přejít.

Další novinkou jsou hrátky s gravitací. Autoři nás ve hře od začátku přesvědčují, že fyzika není všechno. A mají pravdu. Zatímco Doom 3 a podobné hry mají klasickou fyziku, tato hra přináší do FPS žánru gravitaci a pěkně ukázala, co se s ní všechno dá dělat a jak se rázem může změnit strop v zemi. Na tuto ,, fyzikálně nemožnou“ změnu jsou na lodi točité chodníky či zvláštní tlačítka, do kterých stačí střelit a v tu ránu je všechno obráceně. Kvalitní pocit gravitace vám zanechají i různé malé měsíční objekty, (nejvíc se to dá asi přirovnat k planetám) po kterých budete chodit a bojovat. Další zajímavostí této ,,pařby“ jsou tzv. portály umístěné buď uprostřed místnosti nebo v malých bednách. Stačí jimi projít a jste v úplně jiné části lodi. Spirit walk, gravitace i portály jsou ve hře velmi dobře zakomponované a propracované.



Nedílnou součástí akčních her jsou bezesporu zbraně. Na výběr máte celkem ze sedmi kousků. Kromě již zmiňovaného hasáku (moc ho ve hře nevyužijete) budete mít ve svém arzenálu už jen samé mimozemské hračičky. Například pušku, která vysává energii ze speciálních přístrojů, a tak pro sebe získává střelivo, kyselinový samostříl, ,,rotačák“ (aspoň to tak zní, ale má jiný vzhled než v ostatních hrách). K dispozici budete mít i malé příšerky, které vám poslouží jako granáty za to, že jim utrhnete nožičku. Něco podobného už ale bylo k vidění v Doom 3. Teď přejdu ke stinným stránkám hry. I když se to zdá zvláštní, budete po celou hru nesmrtelní. Žádné nahrávaný poslední uložené pozice. Tommy se jen přesune do „jiného světa“, kde si z luku zastřílíte do velkých ptáků a tak máte možnost si dobít život na maximum. Avšak za několik sekund už znovu vstupujete do litého boje. Pro ostřílené hráče ( patřím do této skupiny) tohoto žánru to zřejmě bude největší slabina. Ztrácí se ta pravá motivace. Naopak toto možná uvítají herní začátečníci. Stejně jako zbraně, tak i nepřátelé samozřejmě nemohou chybět. Hra má v tomto ohledu značné nedostatky. Množství nepřátel je tristní a o jejich AI to platí dvojnásob. Tak se stane, že bojujete proti hloupým a nespolupracujícím nepřátelům. Slabá je i finální bitva (o níž raději pomlčím).



Tuto recenzi zakončím dvěma klady. Hudbou a grafikou. Při zapnutí hry vás okamžitě okouzlí hudební stránka. Soundtrack je jedním z těch, které se vyplatí koupit a poslouchat i samostatně. Grafika je postavená na Doom enginu, který působí velmi dobře a bez sekání. Ve hře nečekejte dlouhé loadování při přechodu mezi jednotlivými levely, jako jsme to zažili v Doom 3. V Human Head Studio si zaslouží za toto velký potlesk, protože podle mého názoru vytěžili z grafiky mnohem více než samotný vývojáři tohoto enginu v Doom 3.

Název:Prey
Typ:FPS
Výrobce:Human Head Studios
Distributor:2K Games
Distributor v ČR:Cenega
Minimální HW požadavky:CPU 2 GHz, 512 MB RAM, HDD 2.2 GB, 3D karta 64 MB
Doporučené HW požadavky:CPU2.5 GHz, 1 GB RAM, HDD 2.2 GB, 3D karta 256 MB
Klady: - příběh
- atmosféra
- gravitace
- portály
- spirit walk
- hudba
- grafika
Zápory:- malý počet nepřátel a jejich AI
- nesmrtelnost
Homepage:http://www.prey.com
Multiplayer:ano
Hodnocení:90 %


pošli na vybrali.sme.sk

Diskuze k článku Prey (0 komentářů)
© Copyright 2003 - 2017 Peter Sedlařík (Galaxie) | RSS | ISSN 1801-2132