Galaxie Team
GALAXIE
Jiří, středa 24.4.2024, 17:18:41
15.2.2008
Team Fortress 2

Team Fortress 2

Divoký temperament, fascinace všemi výbušnými věcmi, a plán zabít lochnesku stál šestiletého Demomana jeho první adoptivní rodiče. Později, jako žáku gymnázia pro sirotky poblíž Ullapoolu ve Skotsku se chlapcovy dovednosti ve výrobě bomb dramaticky zlepšily. Jeho dispozice a počet netknutých očních koulí ovšem ne.

Někteří veteráni si možná vzpomenou na doby Half-Life jedničky, kdy byly kromě všeobecně nejhranějšího modu Counter-Strike k dispozici taky jiné mody. Jedním z těchto modů byl Team Fortress Classic, úžasně hratelná a návyková záležitost, kterou hráli snad úplně všichni. Byla to, jak už název dává tušit, výhradně multiplayerová pařba, ve které si hráči mohli vybrat z devíti povolání neboli classů, a mohli se pustit do řeže. Classy se od sebe lišily ve výzbroji, rychlosti, obrnění atd. Na výběr bylo několik herních modů, jako třeba Capture the Flag. Deathmatch, který znáte z většiny akčních FPS, ale chyběl, protože TFC byla čistě týmová hra, kde velmi záleželo na spolupráci všech hráčů. No a protože prakticky všechno, co bylo postaveno na enginu Half-Life jedničky a mělo trochu úspěch, bylo předěláno do Source enginu, nevyhnula se konverzi ani TFC. A musím uznat, že konverze v podobě Team Fortress 2 je vskutku povedená.

Základní rysy a principy hry zůstaly prakticky nedotčeny. Stále tu máme devět povolání, desáté (civilista) zmizelo společně s jediným herním modem, ve kterém za něj bylo možno hrát. Několik povolání doznalo určitých změn – například medik, kterého si spousta lidí volilo díky jeho schopnosti otrávit protivníka jedem, tuto schopnost ztratil, a nahradil ji více než uspokojivě věcí zvanou übercharge – o tom níže. Mapy jsou z drtivé většiny konverze map z TFC. Počet oficiálních map od Valve (6 kousků) se sice může zdát malý, ale po delším hraní zjistíte, že na každé z nich je stále co objevovat.

Grafický kabátek doznal také změn, ovšem tentokrát poměrně razantních. V TFC vypadaly postavy podobně jako v CS, stejně hranaté a dnes by se už dalo říct, že poměrně ošklivé. Oproti tomu v TF2 je grafika roztomilá, vtipná, oblá, takřka komiksová, jak je ostatně vidět z okolních screenshotů. Vtipně je ale laděna nejen grafika, ale například jedno z povolání – pyro má na hlavě plynovou masku, a když něco potřebuje, třeba medika, zní jeho volání o pomoc jako huhlání po vzoru Kennyho ze South Parku. Celkově to vyznívá humorně a roztomile. Volání medika je vůbec vyřešeno šibalsky. Existuje na něj samostatná klávesa, což v zápalu boje nejednou doceníte. Sám medik sice občas může mít problém rozhodnout se kam dřív se svým medigunem skočit, ale i tak je to skvělý nápad.

Povolání se dělí na útočná, obranná a podpůrná. Kromě zmíněného Medika a Pyra, který se ohání plamenometem, je to Scout, Soldier, Engineer, Heavy, Demoman, Sniper a Spy. Každé z těchto povolání má své plusy a mínusy a každé má své místo. Pyro je nepřekonatelný pro boj na blízko, Scout je rychlejší než ostatní a zabírá kontrolní body dvakrát rychleji. Soldier má bazuku, Engineer může stavět automatické hlídací věže a teleporty. Heavy má rotační kulomet, na střední dálku a hloučky nepřátel nedocenitelný, ale je velice pomalý. Demoman umí střílet za roh, protože disponuje granátometem, a má taky na dálku odpálitelné bomby. Sniper má (nečekaně) pušku s optikou a konečně Spy, který se může nejen převléknout za jakýkoli class nepřítele, a dostat se tak do jeho řad, ale zároveň se zneviditelnit a zaútočit ze zálohy – zásah zezadu Spyovým „motýlkem“ znamená okamžitou smrt. Kapitolou samou pro sebe je medik, který umí nejen léčit, ale také posiluje maximální počet životů svých spoluhráčů až na 150 % jejich původní hodnoty. Ale hlavně, po určité době healování se mu nabije tzv. übercharge, který zajistí momentálnímu cíli jeho medigunu dočasnou nesmrtelnost. Tento taktický prvek je možno využít prakticky všude a v kombinaci s Heavy se tak Medik stává pěkně tvrdým oříškem k rozlousknutí.

Co se týče vybalancovanosti, je TF2 asi nejlépe vyrovnaná teamová hra všech dob. Bezvadně je mimo jiné vyřešen systém assist killů. Když totiž někoho třeba za Scouta šmrdláte bejsbolkou, už ho skoro máte a najednou přiběhne Pyro a dorazí ho, nepřičte se kill jen jemu, ale vám oběma. Stejně tak když hrajete za doktora a váš pacient někoho odbouchne, jste bráni jako jeho asistent a bod jde i vám. Podobně dobrá věc je domination. Pokud vás někdo fragne několikrát za sebou bez toho, abyste vy zabili jeho, dominuje nad vámi. Když ho zase potkáte, uvidíte nad ním ikonku boxerských rukavic a hned víte, že tenhle vás už párkrát dostal a měl byste mu to oplatit. Už tak vysoká motivace ke hraní je umocněna tzv. achievementy, což jsou jakési osobní cíle, které po splnění vypadají dobře na Steam profilu. Je to třeba Firestarter, který spočívá v zapálení pěti nepřátel během deseti vteřin, atp.

TF2 se distribuuje, jako všechny hry od Valve, přes Steam, a i když existuje nonsteam verze, na steam serverech si člověk lépe zahraje. Hru je možno pořídit samostatně, nebo výhodně v tzv. Valve Orange Boxu, kde se za poměrně slušné peníze kromě podle PC Worldu nejlepší multiplayerovky TF2 kupujícímu dostane také Half-Life 2 i se dvěma datadisky a skvělá logická hra Portal.

Název Team Fortress 2
Žánr týmová akce
Výrobce Valve