Marcela, sobota 20.4.2024, 2:48:25
6.5.2010
Avatar

Avatar

Film, který několik měsíců plnil kina celého světa, konečně dorazil i do našich domácích přehrávačů. Připomeňte si i vy jeden z nejlepších filmů loňského roku a nenechte si ujít info o jeho pokračování.

A žádná sláva to není. Pokud jste fanoušky výpravných bonusových edic, rozhodně se aktuálně vydanému DVD vyhněte. Jeho brzké vydání totiž spustil asi jen francouzský zákon, který nepovoluje dlouhou časovou prodlevu mezi uvedením do kin a na DVD. A než aby se James Cameron a celé studio Fox dívali, jak internet celého světa zaplavují ripy z francouzské verze, radši se rozhodli pro celosvětové vydání bonusově okleštěné edice. Tu ale bude časem následovat i natřískaná „sestra“, protože Avatar neřekl své poslední slovo ani v kinech. Ano, je to tak. Jelikož Avatar plnil IMAX sály až do poslední chvíle, než ho z nich kvůli smlouvám vyhnala Burtonova Alenka v říši divů, v srpnu by se do nich měl ještě na čas vrátit. A to ve verzi prodloužené o 6 minut doposud neviděného materiálu. A právě ta verze by následně měla vyjít i na DVD / Blu-ray nosičích a to i s náležitou bonusovou výbavou. A jestli to mají u Foxů dobře spočítané, rozhodně by si neměli nechat uniknout tradičně dolarově plodný předvánoční trh. James Cameron navíc definitivně potvrdil, že do dvojky půjde a dokonce o ní něco málo pověděl. Tentokrát se totiž vydáme pod hladinu pandorského oceánu. Zatím ale zůstaňme nohama na pevné zemi a pojďme si připomenout fenomenální jízdu Avataru světovými kiny…

Když v březnu roku 1998 svíral James Cameron v náručí jedenáct Oscarů za velkolepou romantickou podívanou Titanic, nebylo od něj ani v nejmenším případě arogantní prohlásit se za krále (filmového) světa. Svým fanouškům, které si získal především převratnými trikovými podívanými jako Terminátor 1 & 2 nebo Vetřelci, ale poté přichystal dlouhé čekání, které vyvrcholilo v prosinci loňského roku, tedy bezmála 12 let poté. Právě v tu dobu vstoupil na plátna kin Avatar. Projekt, o kterém se toho hodně namluvilo a ještě hodně namluví…

Cameron měl po drtivém triumfu Titanicu prakticky volnou ruku, ačkoliv při jeho vzniku bylo vše jinak. Natáčení se protahovalo a neustále rostoucí náklady jistojistě nepotěšily hned několik finančníků. Samotný Cameron měl při střihu těsně vedle monitoru přilepenou žiletku, „pro případ že by film nefungoval". Co následovalo je dnes již historií a jedním z klasických případů hollywoodského snu. Titanic válcoval americká kina ještě čtvrt roku po premiéře a k opakovaným návštěvám nutil holky po celém světě a i díky tomu několik let neochvějně stál na postu nejvýdělečnějšího filmu v dějinách. Tehdy z kin vytáhl neuvěřitelnou miliardu a 800 milionů dolarů. V dnešní době, které kralují piráti a možnost stáhnout si film prakticky do týdne od premiéry (v případě Wolverina v pracovní verzi dokonce i pár týdnů před ní) z internetu je jasné, že jediný způsob jak znovu uchvátit svět je ukázat mu něco, co pohodlí domácího kina zatím neumožňuje. A tímto poslem zelené (dolarové) budoucnosti se stalo rozšíření třetího rozměru i do „normálních“ hollywoodských filmů. A co načaly IMAX dokumenty, sračkoidní horůrky a nadšenec Zemeckis, to Cameron dokončil. Na technologie umožňující natočení jeho vysněného projektu čekal dobu, za kterou je průměrný (a tím teď není myšlena kvalita filmů) režisér schopný vyprodukovat i 4 až 5 filmů, a ještě se podílel na vývoji drtivé většiny z nich. A poté přišel s filmem, který po technické stránce překonal vše. Doslova. Jak sám Cameron říká, každý se touží naučit lítat a tenhle film je o splnění snu. Ale každému snu předchází řada pádů.

A podobně jako Cameronovi trvalo několik let vývoje a zdokonalování než mu technologie umožnily vzlétnout, tak i hlavní postava Avatara, ex-mariňák Jake Sully (Sam Worthington), má zpočátku problém si zamilovat Pandoru. Píše se rok 2154 a lidé po vytěžení naší planety obracejí své chamtivé ruce do vesmíru. Jejich cílem se stane právě Pandora, která disponuje velkým nerostným bohatstvím. Problémem je, že nejbohatší naleziště leží přímo pod sídlem domorodého kmenu, který se svého posvátného obydlí nechce vzdát. A zde přicházejí na řadu tzv. Avataři, uměle vytvořené bytosti obsahující DNA člověka i Na´vi. Původně vytvoření k vědeckým účelům prozkoumání pro člověka nepřátelského a neobyvatelného světa se ale v očích zelených mozků stávají dokonalým infiltračním prostředkem. Vedoucímu místní ochranky Quaritchovi (Stephen Lang) tedy výrazně nahrává do karet Jake v těle jednoho z Avatarů. Jeho cílem je získat si důvěru kmene a postarat se pokud možno o nenásilný přesun celého kmene ve jménu těžby a dolarů. Ale čím víc se Jake noří do hlubin Pandory, tím méně se mu původní plán líbí.

A není se čemu divit. Pandora totiž vypadá vskutku nádherně. Cameron zaměstnával po několik měsíců hned několik studií v čele s novozélandskou Wetou a tlačil obrazový výsledek do absolutního maxima a rozhodně to stojí za to. Nádherné přírodní scenérie, u kterých máte pocit, že jsou skutečné a v nich se pohybující postavy – to ani nestojí za řeč. Nevím, kolikrát musel Cameron otočit každý dolar z rozpočtu, aby dosáhl své vize, ale je to prostě neuvěřitelné. Zapomeňte na Gluma a Zemeckise radši ani nevytahujte. I režisér Forresta Gumpa vypadá se svojí trojicí Polární Expres, Beowulf a Vánoční koleda jako naprostý žabař oproti Cameronovi. Avataři i Na´vi jsou absolutně živé postavy, kterým se v mých očích konečně úspěšně daří zapřít svůj CGI původ, ostatně jako celé Pandoře. V tomto ohledu si mě asi nejvíc získala Neytiri (Zoe Saldana), dcera vůdců kmene, která má za úkol Jakea zasvětit do života místního obyvatelstva. Pro mě asi absolutně nejživotnější CGI postava, kterou jsem na plátně viděl. Celý vizuální zážitek z filmu podpořeným mohutným IMAX efektem je tak odzbrojující, že vám může odpálit většinu smyslů a film tak hltáte jenom očima a emocionální rovina vás naprosto mine. To v mém případě spravila až druhá projekce, kdy už jsem si nepřipadal jako Alenka v říši „3Divů“ a mohl se tak plně soustředit i na další vrstvy než jen tu „povrchní“.

Co se týče akce, nedá se jinak než opět používat superlativy. Cameron absolutně kašle na novodobý trend rychlých a zmatených střihů a většinou nabízí delší a přehledné záběry ke znázornění bitevní vřavy. Závěrečná bitva je pak něco, co v mých očích pomalu nemá obdoby, i díky výbornému použití třetího rozměru. Cameron dobře chápe, že přílišné vylétávání věcí proti divákovi ho zbytečně rozhazuje a svým způsobem „vyhazuje“ z filmu, takže většinu času obraz jen prohlubuje, čímž naopak diváka do děje vtahuje a těch pár „vyletí-něco-do-kamery“ záběrů i díky tomu výborně funguje. A chválit se rozhodně dají i herecké výkony. Cameron si výborně pohlídal i práci s živými herci a ve filmu tak nenajdete špatně obsazenou postavu. Sam Worthington potvrzuje, že je vycházející hvězdou budoucnosti, Stephen Lang je pro změnu jedním z nejlepších záporáků poslední doby, hned po Jokerovi a Landovi z Parchantů. Hubu mu budete chtít rozbít každou chvíli a 3Dčko, které vám ho sem tam vystrčí přímo před obličej, vám dokonce dá pocit, že byste klidně mohli. Hereckým výkonům neubírá kupodivu ani dabing, který se vyloženě povedl. U důležitých postav hlasy sedí perfektně a trailerové zlo je tak zapomenuto. Samozřejmě, že je o něco sušší než originál, což se projeví zejména u scén, které máte „v uchu“ díky trailerům, ale jinak nezbývá než pochválit i všechny dabéry.

Scénář filmu na první pohled není žádná sláva a Cameron vlastně jen představuje vesmírný mix Tance s vlky namixovaného s Pocahontas a okořeněného trochou té staré dobré militantnosti. Začátek je rychlý a pak hurá na Pandoru, kde na sebe nenechá první bod zvratu dlouho čekat… Celý film je vlastně přehlídkou klasických vyprávěcích postupů a klišé, což nemusí být nutně špatně. A není. Hollywoodskou minulost tvořila řada velkých „blockbusterů“, která byla vystavěna na dnes již klasických schématech a postupech, a Cameron prostě jen natočil další z nich. Za posledních pár let tu byla řada příběhově originálních filmů i řada technicky inovativních filmů. Wachowski bros. se svým Matrixem nebo Peter Jackson s trilogií Pán prstenů svým způsobem psali dějiny digitální éry, aby je pak Cameron, který jí svým druhým Terminátorem prakticky startoval, přepsal. Kdybych měl Avatara přirovnat k nějakému filmu posledních let, byl by to asi Speed Racer. Technicky dokonalá jízda od Andyho a Larryho Wachowských také oplývala tuctovým a klišoidním scénářem, ale technická stránka filmu zastínila vše. Jediným, a v dnešní době velice podstatným, rozdílem bylo přijetí obou filmů u diváků. Zatímco Speed Racer měl opravdu rychlý konec, Avatar se proměnil v neuvěřitelnou trvalku, která nakonec suverénně smetla i Titanic a s celosvětovými tržbami 2 miliardy a 700 milionů dolarů stanovila nový rekord. Cameron to prostě zase jednou zvládl a v době stahování stvořil, podobně jako loni Christopher Nolan s Temným rytířem, kult na který se chodí do kina.

Avatar je projekt o kterém jeden velký filmař snil sakra dlouhou dobu. Možná už v době, kdy si malý James čmáral na okraje sešitů různé příšery se začalo rodit fantastické vesmírné dobrodružství. A přestože se časem nabalila řada ekologických sdělení a připodobnění k některým americkým krvavým čmouhám v minulosti a příběh tím dostal trošku vážnější rozměr, stále se jedná o podívanou, která kromě třetího rozměru nabízí i možnost dívat se na ní optikou dítěte. Tak jako byl Titanic filmem pro všechny generace převážně žen, protože všechny někdy snily o té jedné velké lásce, tak je Avatar snímkem, který ze všech generací chlapců i chlapů udělá na víc jak dvě hodiny zase toho malého kluka, který pobíhal s klackem po lese a prozkoumával nová území nebo s modelem vrtulníku sestřeloval nepřátele. A právě nám jsou určeny podobné kousky jako „legolasovský“ přeběh přes raketoplán, který předvede Jake. James Cameron možná těch 12 let nepiloval scénář, ale technologie a moc dobře si rozmyslel, jak chce co natočit. Díky tomu Avatar obsahuje celou řadu geniálních záběrů či rovnou celých pasáží. Avatar je zkrátka Film, který stojí za to vidět v kině, protože kvůli takovým snímkům byla postavena, a zároveň ve 3D, protože kvůli takovým filmům bylo vynalezeno. James Cameron se tedy zase může prohlásit za krále světa, i když mu tentokrát ty hlavní oscarové kategorie vyfoukla jeho ex-manželka.

Vlhko v očích chvílemi, mokro v kalhotách permanentně – to je ten ideální poměr, který od trikově revoluční vesmírné sci-fi ve 3D, která slibovala matku všech bitev, očekávám. A Avatar to splňuje bezezbytku.

Název Avatar
Český název Avatar
Žánr Akční / Dobrodružný / Sci-Fi / Thriller
Délka 162 min
Země výroby USA
Rok výroby 2009
Režie James Cameron
Hrají Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Michelle Rodriguez, Giovanni Ribisi, Joel Moore, Wes Studi, Laz Alonso, CCH Pounder, Stephen Lang, Dileep Rao, James Pitt, Peter Mensah, Matt Gerald
Hodnocení na IMDB 84 %
Hodnocení na CSFD 87 %
Rozpočet cca 250 mil. $ (+ propagace a technologie)